Wspieranie sportu w Polsce. Jakie inicjatywy dbają o aktywność i profilaktykę zdrowotną?

Dzieci i młodzież coraz więcej czasu spędzają przed komputerem i smartfonem, przez co mniej angażują się w aktywność sportową. W jaki sposób możemy odwrócić ten trend?

Z danych wynika, że tylko 28 proc. Polaków w wieku 15-69 lat spełnia normy aktywności fizycznej zalecane przez Światową Organizację Zdrowia. Z jednej strony widzimy pozytywne sygnały, bo jeszcze w roku 2016 odsetek ten wynosił 23 proc. Z drugiej strony obserwujemy pogłębiającą się niechęć młodzieży w wieku szkolnym do aktywności fizycznej. Według najnowszych danych aż 30 proc. uczniów ma zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego.

Z badania HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) przeprowadzonego na zlecenie WHO wynika także, że tylko 19 proc. nastolatków w wieku 11, 13 i 15 lat spełnia zalecenia WHO, czyli co najmniej 60 minut umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej dziennie. Na tle innych krajów europejskich wypadamy pod tym kątem dosyć słabo, co jest szczególnie zauważalne w porównaniu do krajów takich jak Holandia (40 proc.) i Dania (38 proc.) lub Szwecja (35 proc.).

Warto odnieść ten wynik (19 proc.) do danych z poprzednich lat. W 2014 roku odsetek ten wynosił 24 proc., a w roku 2010 było to 28 proc. Nie mamy więc wątpliwości, że aktywność wśród nastolatków spada i to znacząco, a przecież dostęp do infrastruktury sportowej w Polsce stale rośnie. Według badań z 2020 roku 62 proc. Polaków mieszkało w odległości do 15 minut od obiektów sportowych, a w roku 2015 odsetek ten wynosił 50 proc.

Dlaczego warto wspierać sport?

Przede wszystkim chodzi o poprawę poziomu zdrowia społeczeństwa. Regularna aktywność fizyczna wpływa na obniżenie ryzyka chorób przewlekłych, takich jak otyłość, cukrzyca, choroby serca, a także poprawia ogólną kondycję psychiczną, m.in. zmniejsza poziom stresu. Zdrowe społeczeństwo oznacza mniejsze obciążenie systemu opieki zdrowotnej oraz wyższy poziom jakości życia.

Regularna aktywność fizyczna wpływa na obniżenie ryzyka chorób przewlekłych.
Regularna aktywność fizyczna wpływa na obniżenie ryzyka chorób przewlekłych. Fot. Shutterstock / LightField Studios

Najnowsza edycja badania HBSC wskazuje także na rosnący problem z nadwagą i otyłością wśród nastolatków. Wg danych z lat 2021/2022, poziom otyłości wynosił 22 proc. W latach 2014/2015 było to 20 proc., a w latach 2010/2011 poziom ten sięgał 18 proc.

Właśnie dlatego musimy przedsięwziąć działania, które zachęcą najmłodsze pokolenia do aktywności fizycznej. Wiele rozwiązań musi zostać wdrożonych na poziomie systemowym – na przykład uatrakcyjnienie zajęć wychowania fizycznego w szkołach. Bardzo ważne są także programy dofinansowań, które mogą niwelować wykluczenia i nierówności w dostępie do obiektów sportowych. Dla długoterminowych efektów niezbędne są także kampanie społeczne, które będą edukować w zakresie wpływu aktywności fizycznej na stan zdrowia. Najlepiej, kiedy będą one skierowane zarówno do dzieci, jak i rodziców.

ORLEN chce odmienić podejście do sportu

Program "Sportowy ORLEN" stanowi istotny krok w kierunku wsparcia aktywności fizycznej w Polsce. Inicjatywa ta wspiera rozwój sportu w kraju i odpowiada na potrzeby młodzieży, która coraz częściej rezygnuje z aktywności fizycznej na rzecz np. smartfonów. Dotychczas wsparcie finansowe skierowane było głównie do wybitnych sportowców, jednak nowa strategia koncentruje się na wspieraniu akademii sportowych, co ma na celu zwiększenie dostępności infrastruktury oraz kadr dla młodych ludzi.

Program ten jest niezwykle ważny wobec problematyki spadku aktywności fizycznej wśród nastolatków, ponieważ oferuje wsparcie na poziomie lokalnym. Umożliwia młodym sportowcom zdobycie odpowiednich umiejętności oraz dostęp do obiektów sportowych. Dzięki temu każdy młody człowiek, niezależnie od statusu społeczno-ekonomicznego, ma szansę na rozwój swoich pasji sportowych.

Wiele rozwiązań musi zostać wdrożonych na poziomie systemowym.
Wiele rozwiązań musi zostać wdrożonych na poziomie systemowym. Fot. Shutterstock / ojellavm

Poprzednie lata pokazują nam jednak, że zwiększanie dostępności infrastruktury to dopiero pierwszy krok ku temu, by rozwiązać problem. Z tego powodu ORLEN stworzył kampanię społeczną "Sport to szkoła życia", której celem jest nie tylko zachęcanie młodzieży do aktywności fizycznej, ale także przekazanie wartości, jakie niesie za sobą sport. Kampania ma także uświadomić młodym ludziom, jak regularna aktywność fizyczna wpływa na ich zdrowie, samopoczucie oraz rozwój społeczny. Dzięki sportowi dzieci spędzają czas razem, uczą się dyscypliny, współpracy i wytrwałości, co przekłada się na ich życie zarówno w szkole, jak i poza nią.

Dobrym ruchem jest także zaangażowanie do kampanii wybitnych polskich sportowców: mistrzyni olimpijskiej we wspinaczce sportowej Aleksandry Mirosław, trzykrotnej mistrzyni olimpijskiej w rzucie młotem Anity Włodarczyk oraz Bartosza Kurka, kapitana siatkarskiej reprezentacji Polski. Ich obecność sprawia, że kampania zyskuje większą wiarygodność i efektywność.

 

Program "Sportowy ORLEN" - kto skorzysta?

Program "Sportowy ORLEN" ma na celu wsparcie lokalnych akademii sportowych w całej Polsce, a przeznaczone środki będą wykorzystywane na różnorodne cele związane z aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży. Dofinansowanie można przeznaczyć na:

  • prowadzenie treningów i zajęć sportowych;
  • organizację turniejów i obozów sportowych;
  • zakup sprzętu sportowego oraz nagród;
  • wynajem obiektów sportowych;
  • pokrycie kosztów wpisowego do zawodów;
  • wynagrodzenia dla trenerów oraz specjalistów, takich jak fizjoterapeuci i dietetycy.

Program obejmie co najmniej 100 akademii sportowych, a wsparcie finansowe może wynosić nawet 100 tysięcy złotych. "Sportowy ORLEN" premiuje również kluby, które angażują dzieci obu płci oraz dzieci z niepełnosprawnościami, co sprzyja równości i integracji społecznej.

Rekrutacja do programu rozpoczęła się 7 października 2024 r. i potrwa do 31 października 2024 r. Wnioski mogą składać akademie sportowe, które prowadzą regularne zajęcia dla dzieci i młodzieży do 18. roku życia.

Materiał promocyjny Firmy ORLEN.