Nie ma wątpliwości, że Żabka to pierwszy wybór wielu Polaków. Szacuje się, że nawet 17 milionów osób może mieszkać nie dalej niż 500 m od najbliższego sklepu tej sieci. Nic dziwnego. Obecnie na rynku funkcjonuje już ponad 10 tys. placówek, a ich liczba wciąż rośnie. W każdej z nich można nie tylko zrobić zakupy, ale także i nadać przesyłkę, czy wypić poranną kawę. Daje to sieci pozycję lidera w Europie Środkowo-Wschodniej.
Sukcesy to powód do dumy, jednak dla Żabki od początku najważniejsi byli ludzie, którzy z zaangażowaniem tworzą i prowadzą sklepy. To właśnie oni są największą siłą tej firmy. Potwierdzają to zresztą badania. Grupa Żabka jako pierwsza polska firma wyróżniona została nagrodą prestiżowego Instytutu Gallupa. Oznacza to, że Żabka jest w top 25 proc. najlepszych firm na świecie, którym udało się stworzyć jedno z najbardziej angażujących miejsc pracy. Przyznanie nagrody poprzedziła metaanaliza obejmującą dane dotyczące ponad 2 milionów pracowników zatrudnionych w 276 organizacjach z 54 branż i 96 krajów. Nagroda to ogromny zaszczyt, ale także i pewnego rodzaju lekcja.
Siła Grupy Żabka polega na budowaniu i pielęgnowaniu relacji pomiędzy pracownikami. Bardzo uważnie wsłuchujemy się w potrzeby każdego z nich, tak aby każda z osób zatrudnionych w naszej firmie miała poczucie sensu wykonywanych zadań, możliwości rozwoju zawodowego i osobistego. To buduje zaufanie do organizacji i przekłada się wprost na wysoki poziom zaangażowania naszych pracowników w realizację codziennych działań, czego dowodem jest druga nagroda Gallup Exceptional Workplace Award 2024 – mówi Jolanta Bańczerowska, Członkini Zarządu Grupy Żabka, Chief People Officer.2
W porównaniu z innymi firmami w Polsce, Żabka pochwalić się może aż 5 razy wyższym zaangażowaniem pracowników. To z kolei napędza konkretne wskaźniki biznesowe. Chodzi nie tylko o lepszą efektywność i lepsze wyniki, ale także niższą absencję, mniejszą rotację oraz wyższy poziom bezpieczeństwa w firmie. Jakim sposobem Żabka osiągnęła tak wysokie zaangażowanie? Sieć stale się rozwija i podejmuje nowe inicjatywy, a ich postęp mierzony jest za pomocą ankiety opracowanej przez Instytut Gallupa. Sukces Żabki opiera się na dialogu. Każdego roku przeprowadzane są badania zaangażowania wśród pracowników, które następnie analizowane są przez zespół menadżerów oraz dział HR. Pozwala to poznać mocne strony zespołów oraz ustalić priorytety na kolejne miesiące wspólnej pracy. Ważnym elementem analizy jest dyskusja, dzięki której każda za stron może wyrazić swoje potrzeby i oczekiwania. Nie ma wątpliwości, że wysoki poziom zaangażowania pracowników to efekt również autorskich programów firmy. W ostatnich latach edukowano menadżerów m.in. w kwestii znaczenia zaangażowania w obszarach wymagających specjalnego wsparcia. Ważnym elementem strategii były także szkolenia rozwojowe w zakresie 12 elementów zaangażowania.
Kluczowa jest także kultura organizacyjna Grupy Żabka. Tu szczególnie warto wymienić Kodeks Etyki i Postępowania dla Pracowników, który jest pewnego rodzaju drogowskazem etycznych zachowań wewnątrz firmy. Tego typu rozwiązanie wspiera zespoły i ułatwia codzienną pracę. Od 2021 roku Żabka z powodzeniem realizuje także politykę równości. Dla grupy ważne są takie wartości jak m.in. inkluzywność, wzajemny szacunek oraz równe szanse. W 2023 roku po raz pierwszy poddała się nawet audytowi równych płac, którego wynik wypadł pomyślnie. To wszystko pokazuje, że nagroda Instytutu Gallupa to nie przypadek, a efekt ciężkiej i wieloletniej pracy. Mamy nadzieje, że zarówno w kwestii innowacyjności, jak i zaangażowania pracowników, sieć nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.
Przeczytaj raport "Wygodnie i odpowiedzialnie": zabkagroup.azureedge.net/wp-content/uploads/2024/05/Raport-Odpowiedzialnosci-Grupy-Zabka-2023.pdf
Materiał promocyjny marki Żabka.