Nawodnienie ma kluczowe znaczenie dla naszego organizmu. Jak zadbać o jego prawidłowy poziom? Jaką wodę wybrać?

Woda jest jednym z najważniejszych składników w diecie człowieka. Pełni szereg podstawowych funkcji oraz jest istotnym składnikiem budulcowym naszego organizmu. Bez równowagi wodnej mogą doskwierać nam m.in. bóle głowy, zmęczenie, a nawet zły nastrój. Jaką zatem wybrać wodę, by jak najlepiej odpowiedzieć na indywidualne potrzeby naszego organizmu? Sprawdzamy, bo jak się okazuje woda wodzie nierówna.

Picie jest kluczowym elementem życia. Nieważne ile masz lat, tak samo musisz dbać o to, by wypijać jej właściwe ilości. Nasz organizm traci codziennie ok. 2,5-3l wody i należy codziennie dostarczać jej przynajmniej tyle, ile tracimy. Woda powinna stanowić min. 60-80% tego, co pijemy. Dla wielu osób picie wody w optymalnej ilości może być prawdziwym wyzwaniem. Co zrobić, by to zmienić? Podpowiadamy kilka prostych zasad, dzięki którym zadbasz o prawidłowe nawodnienie:

  • Rozpocznij dzień szklanką wody  – to świetny sposób na dobry start.
  • Wzbogać smak swojej wody – dodaj do niej ulubione owoce, warzywa czy liście świeżej mięty.
  • Wszędzie ze sobą zabieraj wodę i mniej ją zawsze w zasięgu wzroku – w pracy, na spacerze, w szkole, podróży, czy treningu.
  • Kontroluj picie wody – korzystaj z dedykowanych aplikacji lub ustawiaj alarm w telefonie i zapisuj liczbę wypitych ilości
  • Wybieraj różnorodne płyny na bazie wody – wprowadź do jadłospisu zupy, koktajle, różne herbatki ziołowe, warzywa i owoce, ale unikaj ich dosładzania.
  • Pij małymi łyczkami, ale często – to dużo lepsze rozwiązanie dla organizmu niż picie dużych porcji na raz.

Spraw, by picie wody stało się twoją codzienną rutyną. Mając zawsze przy sobie butelkę z wodą wprowadzenie regularnego nawyku picia wody, będzie zdecydowanie prostsze. A jaki rodzaj wody wybrać?

Rodzaje wód butelkowanych – mineralizacja? Czy to ma znaczenie?

Woda butelkowana, w przeciwieństwie do wody z kranu, daje możliwość picia bezpiecznej wody o naturalnym składzie mineralnym i pierwotnej czystości. Dzięki różnorodności oferowanych na rynku wód każdy może dokonać odpowiedniego wyboru w zależności od swoich preferencji i indywidualnych potrzeb.

Najbardziej uniwersalnym wyborem będą wody źródlane, gdyż jako jedyne spełniają nie tylko parametry czystości określone dla wód podziemnych, ale także wymagania dla wody do stałego spożycia. Co to konkretnie oznacza? Są naturalnie czyste i nie zawierają w większej ilości składników, które przez niektóre grupy osób powinny być limitowane w diecie. Chodzi o takie składniki, jak np. sód, siarczany, fluorki czy jodki. Sięgając zatem po ten typ wody, nie musimy się więc szczególnie zastanawiać nad składem – możemy mieć pewność, że niezależnie od wypijanej ilości i niezależnie od wieku czy ewentualnych wyzwań zdrowotnych, będzie dla nas odpowiednia. Może stanowić nie tylko główne źródło codziennego nawodnienia, ale wręcz zrealizować całe nasze zapotrzebowanie na płyny, które wynosi dla osoby dorosłej ok. 1,6-2 litry na dobę.

Naturalny, łagodny smak i optymalny skład a przez to uniwersalność, to główne czynniki, które sprawiają, że woda źródlana jest tak częstym wyborem. W przeciwieństwie do wody mineralnej, która może mieć bardzo zróżnicowany skład – od bardzo niskiej (mniej niż 50 mg/l) do bardzo wysokiej mineralizacji (nawet ponad 20 tys. mg/l), wody źródlane to najczęściej wody niskozmineralizowane zawierające 200-500 mg składników mineralnych w jednym litrze. A to z kolei sprawia, że może je spożywać każdy, bez względu na wiek i stan zdrowia. Warto wiedzieć, że niska mineralizacja nie oznacza, że woda źródlana nie dostarcza składników mineralnych – ponieważ je zawiera, to również wlicza się do codziennego zapotrzebowania na nie. Nie pełni natomiast funkcji uzupełniania ich ewentualnych niedoborów – taką mają tylko niektóre wody, z reguły o wysokiej mineralizacji, natomiast właśnie z tego powodu nie są one odpowiednie do stałego spożycia. Wbrew pozorom więcej składników nie dla każdego oznacza bowiem lepiej i wysokozmineralizowane wody nie będą odpowiednie dla każdego, a w niektórych przypadkach duża zawartość pierwiastków może nawet zaszkodzić.

Woda butelkowana czy z kranu?

Jeśli chodzi o picie wody z kranu, opinie są podzielone – jedni uważają, że jest niezdrowa i niesmaczna, drudzy wręcz przeciwnie. Jak to faktycznie wygląda? Z całą pewnością woda butelkowana różni się od tej płynącej z kranu. Nie tylko kwestią pochodzenia (woda w butelce pochodzi wyłącznie z dobrze chronionych ujęć podziemnych, podczas gdy ta z kranu może pochodzić również z ujęć powierzchniowych, czyli np. rzek), ale także sposobem traktowania przed udostępnieniem. Warto wiedzieć, że w celu uzyskania bezpiecznej dla zdrowia jakości wody kranowej stosuje się różne metody uzdatniania, w tym filtrację mechaniczną i na węglu aktywnym oraz dezynfekcję, jak chlorowanie czy ozonowanie. Takie procesy tu są konieczne, by woda była bezpieczna do spożycia i spełniła normy sanitarne (w szczególności gdy pochodzi z ujęć powierzchniowych), a także, by minimalizować ryzyko wtórnych skażeń już w sieci wodociągowej. Długość rur, liczba zastojów w sieci, wiek i materiały, z jakich jest wykonana infrastruktura, może wpływać na jakość wody i sprawiać, że ta, która płynie bezpośrednio z naszych kranów może różnić się od tej, która wypływała na początku swojej drogi.

Podsumowując więc każda woda, ma unikalny, charakterystyczny jedynie dla niej skład, a tym samym smak. Najlepiej wybierać taką, która z jednej strony odpowiada potrzebom naszego organizmu, a z drugiej trafia w nasze preferencje smakowe, po to, aby jej picie było przyjemnością i byśmy chętnie po nią sięgali.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.