Gdy za oknem pada śnieg - pamiętaj o najważniejszym. Wiesz o czym mowa?

Zimny wiatr, śnieg, deszcz, niska temperatura - właśnie takiej aury możemy spodziewać się przez najbliższe miesiące. Schowani przed zimnem w domach i biurach dajemy naszemu ciału mniej możliwości, na wytworzenie witaminy D. A, jak potwierdzają badania, jest ona dla naszego organizmu bardzo istotna, ponieważ pomaga w prawidłowym funkcjonowania układu odpornościowego. Substancji, które wspomagają w tym zakresie nasz organizm jest więcej. Na szczęście włączenie do codziennej diety ich naturalnych źródeł jest bardzo proste.

Kiedy za oknem robi się zimno, zaczyna padać śnieg, a my sięgamy po czapki, szaliki i rękawiczki, nie oznacza to tylko, że nadchodzi zima. Nadchodzi również czas, kiedy możemy przekonać się, że silny układ odpornościowy jest niezbędny, aby zachować zdrowie.

Zdrowie pomaga zachować nam zdrowy rozsądek – gdy na zewnątrz jest zimno, ubieramy się ciepło, pijemy gorące napoje, bo doświadczenie i intuicja podpowiadają nam, że to dobry sposób, by pomóc swemu ciału. Liczy się nie tylko to, jak się ubieramy, ale to, co jemy.

Czapka, szalik i pewne źródło ważnych witamin. Tak pomożesz odporności

Utrzymanie zdrowej i zbilansowanej diety jest niezbędne dla silnego i zdrowego układu odpornościowego. Pewne związki znajdujące się w żywności mogą pomóc w  funkcjonowanie jednego z najważniejszych ludzkich systemów. Te składniki odżywcze to przede wszystkim witaminy: A, B6, D. Skąd je czerpać? Można znaleźć je w wielu produktach spożywczych – w owocach, warzywach, ziarnach. Ale i w nabiale, którego świetnym przykładem jest jogurt.

Warto w tym wypadku zwrócić uwagę na Actimel, który zawiera wspierające funkcjonowanie układu odpornościowego witaminy D i B6. Dlaczego jednak te substancje są tak ważne dla naszego organizmu?

Witamina D a odporność. Zobacz, jak pomaga - szczególnie zimą

Witamina D jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który wspiera wiele funkcji w organizmie człowieka. Receptory dla tej witaminy zlokalizowane są w zasadzie na wszystkich komórkach układu odpornościowego. Dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy D to wyzwanie dla Polaków, a najważniejsze przyczyny są dwie: niska ekspozycja na promieniowanie słoneczne (zwłaszcza w okresie od września do maja) oraz ograniczone spożycie ryb i nabiału, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych.

Dostarczanie odpowiedniej ilości witaminy D jest ważne dla odporności, ale dla niektórych osób może być trudne, aby uzyskać zalecaną dzienną ilość. Najlepszym źródłem witaminy D jest ekspozycja na światło słoneczne, ale nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza w miesiącach zimowych.  

Na szczęście, witamina D może być również dostarczana dzięki odpowiedniej diecie. Produkty mleczne, takie jak mleko i jogurt, są doskonałym źródłem witaminy D, podobnie jak pokarmy takie jak łosoś i żółtka jaj. Witaminy D szukaj w rybach morskich (głównie łosoś, śledź, dorsz, makrela), grzybach shitake, jajach, mleku i produktach mlecznych. Jedna butelka Actimela to 1/3 referencyjnej wartości spożycia.

Witaminy C i B. O nie też warto zadbać

Kwas askorbinowy ma silne działanie antyoksydacyjne. Neutralizuje więc wolne rodniki, które niszczą komórki i przyspieszają starzenie się organizmów.

Sięganie po sprawdzone produkty, takie jak owoce cytryna czy pomarańcza, to dobry pomysł, by substancję dostarczyć. Warto pamiętać, że jej źródłem mogą być też kalafior, papryka i wiele innych owoców od żurawiny po czarną porzeczkę.

Istotne są też witaminy z grupy B. Pomocne w budowaniu odporności to: B6 (pirydoksyna), B9 (kwas foliowy)  oraz B12 (cyjanokobalamina).

Actimel – jeden ze sposobów na codzienne wsparcie odporności

Actimel to produkt, który przeznaczony jest dla całej rodziny. Z łatwością może stać się elementem codziennej diety może być uznany za jeden ze sposobów na codzienne wsparcie odporności, bo znajdziemy w nim i witaminę D, i witaminę B6 wspierające układ odpornościowy. Odporności mogą oczywiście pomóc nasze nawyki - odpowiednia dieta, aktywność fizyczna, również są tu kluczowe.

Źródła:

https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/62906,witamina-d [dostęp 03.10.2022].

https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/zimowy-alfabet-odpornosci [dostęp 29.09.2022].

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/witamina-d-od-pierwszych-dni-zycia/ [dostęp 28.09.2022].