Sprawdź, co napędza twój wymarzony samochód. Ta technologia to prawdziwy luksus na kółkach

Istnieje wiele różnych rodzajów układów napędowych dla samochodów, z których każdy ma swoje zalety i wady. Przed podjęciem decyzji o zakupie warto rozszyfrować skróty takie jak FWD, RWD, AWD czy 4WD. Ostatnie z rozwiązań zdaje się najbardziej zaawansowane technicznie. A producenci aut z górnej półki robią naprawdę wszystko, by ten aspekt samochodu podniósł ogólne wrażenie luksusu i prestiżu. Gdzie znajdziemy napęd najwyższych lotów?

Osoby, które szukają nowego samochodu, zwracają uwagę na wiele jego cech. Kupujemy przede wszystkim oczami, więc wymarzony model musi po prostu się nam podobać. Pod uwagę bierzemy też cechy takie jak moc silnika, spalanie, obecność systemów poprawiających bezpieczeństwo.

Okazuje się, że jednym z najistotniejszych parametrów, który ma wpływ na właśnie ostatni z wymienionych wyżej aspektów, ma rodzaj napędu. Warto wiedzieć, że samochody mają jeden z czterech układów przeniesienia napędu: napęd na przednie osie (front wheel drive, określany mianem FWD), napęd na tylne osie (rear wheel drive, RWD) oraz na wszystkie koła (all while drive , AWD) oraz wariant 4 wheel drive (na 4 koła, 4WD).

Rodzaje napędu – na przednie koła czy tylne koła? Różnica jest spora

Każde z tych rozwiązań nadaje samochodowi unikalne cechy. Napęd na przednie koła jest jednym z popularniejszych, uznawany jest bowiem za bardziej oszczędny. FWD jest najbardziej popularnym rodzajem napędu, ponieważ jest stosunkowo tani i prosty w budowie.

To mniej zaawansowane technologiczne rozwiązanie wymaga pokonywania mniejszego oporu. Napęd na przednie koło uznawany jest też za łatwiejszy do opanowania przez kierowcę podczas np. gwałtownego przyspieszania czy zatrzymywania się. Może być jednak nieco mniej stabilny w takiej sytuacji.

Ten rodzaj napędu jest popularny z uwagi na prostszą konstrukcję. Mała skrzynia biegów, krótsze półosie napędowe przekazujące moc silnika przez bezpośrednie połączenie z przednimi kołami, a do tego poprzecznie ułożony silnik - to dzięki takiej konstrukcji da się tworzyć samochody naprawdę małe, z małymi silnikami.

Napęd na tylne koła ze stabilnością radzi sobie nieco lepiej, podobnie jak z trudniejszym warunkami drogowymi. Często tego rodzaju napęd bywa mniej wydajny jeśli chodzi o zużycie paliwa. Główny powód to konieczność pokonania dodatkowego oporu – przednich kół. RWD jest popularny w samochodach sportowych i off-road, ponieważ daje lepszą kontrolę – ale wielu podkreśla, że ta wymaga praktyki i treningu.

Rozwiązanie nakazuje też bardziej zaawansowanej inżynierii. Po pierwsze silnik i oś łączy wał napędowy, który musi przekazać moc za pomocą specjalnej przekładni różnicowej. Wśród kierowców mogą uchodzić za pojazdy nieco trudniejsze w opanowaniu – na przykład podczas poślizgu, któremu sprzyja nagłe przyspieszanie.  

SamochodySamochody Fot. Shutterstock

Napęd na cztery koła czyli pełna kontrola? W luksusowych pojazdach można liczyć na więcej

Są i samochody, które moc przenoszą na wszystkie cztery koła. To zapewnia dodatkową przyczepność, stabilność, dlatego wykorzystywane jest to w pojazdach bardziej masywnych. To rozwiązanie, które spełnia oczekiwania bardziej wymagających kierowców.

Zwiększona przyczepność i kontrola najlepiej sprawdza się oczywiście w gorszych warunkach, ale w praktyce możemy je przecież spotkać wszędzie – nieutwardzonych dróg nie brakuje w miastach, na ich obrzeżach, a błoto, śnieg czy lód mogą nam stanąć na przeszkodzie w zasadzie wszędzie. Zawsze możemy też natrafić na pełną dziur szosę, nieodśnieżony fragment drogi, błoto naniesione przez rolników przejeżdżających z pola na asfalt.

Gdzie znajdziemy tego typu napęd? Głównie w SUV-ach. To samochody o dużej mocy, które świetnie sprawdzają się dziś nie tylko w terenie ale i w mieście. Do wyboru mamy też bowiem modele kompaktowe, które w aglomeracji pokazują swoje pokorne oblicze pozwalając się cieszyć luksusem, a za miastem udowadniają, na co je stać. W tym wypadku mowa przede wszystkich o hybrydach, które w przestrzeni miejskiej pozwalają wykorzystać potencjał potężnego, ale taniego w eksploatacji silnika.

Napęd na cztery koła pozwala często poruszać się im bezpieczniej i z większą stabilnością niż modele z napędem tylko na jedną oś. Jest to szczególnie ważne, jeśli auto ma duży rozstaw osi i ciężar rozkłada się nie równomiernie. W przypadku SUV-ów napęd 4x4 jest więc bardzo istotnym elementem bezpieczeństwa.

Luksus idealnej kontroli

Napęd na cztery koła pozwala samochodowi poruszać się bezpieczniej i z większą prędkością. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy po śliskiej nawierzchni lub w terenie. Dlaczego? Odpowiedź znajdziemy przede wszystkim w samochodach z górnej półki. Przy dobrym napędzie na cztery koła, każde koło ma swój własny, niezależny system kontroli trakcji. Oznacza to, że jeśli jedno koło zacznie się ślizgać, pozostałe mogą zachować trakcję i utrzymać pojazd w ruchu do przodu. To wymaga jednak innowacji, warto więc przyjrzeć się droższym modelom.

Dobry system napędu na cztery koła pozwala też na znacznie efektywniejszą regulację mocy wysyłanej do poszczególnych kół.  Wiele nowoczesnych systemów napędu na cztery koła wykorzystuje sztuczną inteligencję do ciągłego monitorowania i dostosowywania przełożenia mocy na wszystkie cztery koła. Dzięki temu SUV ma szansę najlepsze osiągi, niezależnie od tego, jakie warunki panują na zewnątrz. W najbardziej zaawansowanych samochodach każde koło jest monitorowane 100 razy na sekundę, by na wszelkie zmiany zareagować błyskawicznie.

Jak widać rodzaj napędu to ważna sprawa. Jeśli jednak szukamy tego, który zapewni nam największe bezpieczeństwo, moc, kontrolę, warto rozejrzeć się za modelem, który posiada zaawansowane funkcje analizowania stanu kół i rozdzielania mocy. Luksus za kółkiem nie kończy się na idealnie wykończonym wnętrzu czy budzącej zachwyt bryle. Warto o tym pamiętać wybierając samochód.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.