Pięć cech dobrej opony. Tłumaczymy paski, rowki, kropki i linie

Oznaczenie opon to dla niektórych prawdziwa czarna magia. Tymczasem wybierając opony, warto znać czynniki, które opisują cechy produktu. Bieżnik opony, indeks nośności, wiek opony - jak w tym wszystkim się nie pogubić? Wyjaśniamy.

Wybór opony nigdy nie jest łatwą sprawą. Ale można sobie pomóc kierując się parametrami, które opisują produkt. Trudno jednak świadomie wybrać, jeśli nie do końca rozumiemy oznaczenia opon. Tym bardziej, że opony należą do tych elementów samochodu, które są najbardziej eksploatowane. Nasz wybór jest istotny, bo przełoży się nie tylko na komfort ale i bezpieczeństwo.

Oznaczenia opon. Krótki przewodnik, który ułatwi świadomy zakup

Jesień to czas na wymianę opon, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych cech dobrej opony.

Bieżnik opony wydaje się najważniejszy. I słusznie. Czym jest? Jakie są rodzaje bieżnika? Nie jest tajemnicą, że opony dzielą się na letnie i zimowe, a ostatnio coraz popularniejsze są całoroczne. Zacznijmy od prostej, ale ważnej informacji - bieżnik to część opony, która styka się z powierzchnią drogi. Czy jesienią i zimą można jeździć na oponach letnich? Opony letnie mają inny bieżnik niż opony zimowe. Bieżnik opon letnich jest zaprojektowany tak, aby zapewniał dobrą trakcję i przyczepność głównie na suchych drogach. Opony zimowe mają głębszy bieżnik, który zapewnia lepszą trakcję na oblodzonych lub zaśnieżonych nawierzchniach.

Bieżnik pomaga również w rozpraszaniu wody z obszaru styku z podłożem, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia aquplaningu – zjawiska groźnego głównie jesienią. To utrata przyczepności, do której może dojść na mokrej drodze. Woda, przez którą przejeżdża auto, może zachowywać się jak cieniutki "klin", który utrudnia kontakt opony z nawierzchnią.

Różnice w tym parametrze opony nie dotyczą wyłącznie sezonu. Bieżnik opon różnych producentów może się różnić pod względem budowy i wzoru. Często właśnie za tym wzorem stoją dekady badań i rozwoju. Dlatego ważne, by wybierać produkty renomowane, w miarę możliwości z górnej półki.

Bieżnik opony to niejedyna istotna różnica. Opony zimowe i letnie są wykonane z innych materiałów. Zaprojektowanych tak, aby lepiej trzymały się drogi w określonych temperaturach i zapewniały krótsze hamowanie. To dlatego opony letnie nie  są tak skuteczne w zimniejsze dni.

Indeks nośności to kolejne oznaczenie opon, które jest istotne z punktu widzenia kierowcy. Jest miarą maksymalnego ciężaru, które opona może wytrzymać. Im wyższy indeks nośności, tym opona lepiej poradzi sobie z dużym obciążeniem.  Jest to ważne dla bezpieczeństwa, ponieważ pomaga zapobiegać uszkodzeniom i niespodziewanym sytuacjom na drodze.

Indeks prędkości opony jest zbliżonym oznaczeniem. To maksymalna prędkość, z jaką opona może bezpiecznie jechać. Warto o tym wiedzieć, aby nie przekroczyć bezpiecznego limitu dla swoich opon.

Wysokość opony jest jednym z elementów szerszego pojęcia jakim jest rozmiar opony. Jest ważny, ponieważ przypomina trochę… buty. Opona musi być dobrana do rozmiaru felgi (ten podawany jest w calach). Za duża spadnie, a za mała się po prostu nie zmieści.  Wysokość opony to odległość od bieżnika do krawędzi felgi.

Szerokość opony to jej wymiar w milimetrach – odległość pomiędzy bokami opony.  Im szersza opona, tym większą stabilność i przyczepność. Zwiększona powierzchnia kontaktu opony z podłożem ma też inne zalety – łatwiej radzi sobie z nierównościami czy defektami nawierzchni. Jest i druga strona medalu – chodzi o opór otoczenia. Z uwagi na większą powierzchnię i on jest większy, co może przekładać się na nieco wyższe spalanie. Dobra opona powinna mieć  optymalną powierzchnię styku, aby lepiej trzymała się drogi i zapewniała większą stabilność np. na zakrętach.

Innym czynnikiem, który również należy wziąć pod uwagę, jest poziom emitowanego hałasu. To istotny parametr zarówno dla pasażerów, jak i otoczenia – z cichszej opony będziemy zadowoleni i my podczas podróży, i jako piesi, bo przejeżdżające obok nas auta będą po prostu cichsze. Dobra opona powinna charakteryzować się niskim poziomem hałasu. Czasami trudno jednak o kompromis – opona musi być bowiem przede wszystkim bezpieczna a dopiero później cicha.

Jak sprawdzić rok produkcji opon? Kod DOT zdradzi wszystkie sekrety. I nie tylko

Kierowcy często szukają informacji o tym, kiedy dana opona została wyprodukowana. Tę znaleźć wyjątkowo łatwo, trzeba tylko wiedzieć, gdzie szukać. Na boku opony znajduje się napis "DOT". Składa się z kilku segmentów. Czytajmy go od końca, bo to cztery ostatnie cyfry oznaczają rok produkcji. Pierwsze dwie cyfry to tydzień danego roku, a dwie ostatnie to rok. Jeśli więc kod "DOT" kończy się na "22" wiemy, że opony są z tego roku.

Ciśnienie opony to kolejna informacja, która dla kierowcy jest istotna. Utrzymywanie tego parametru w prawidłowym zakresie jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu. By sprawdzić wartość ciśnienia nie trzeba udawać się do mechanika – kompresory są niemal na każdej stacji benzynowej. Skąd jednak wiedzieć, jaka jest prawidłowa wartość ciśnienia? Pomocna jest tabelka naklejana wewnątrz drzwi samochodu. Pokazuje ona jakie maksymalne i minimalne wartości ciśnienia mają poszczególne koła.

Oznaczenie opon. Po co te wszystkie kropki i paski

Sporą ciekawość kierowców budzą też inne symbole spotykane na oponach. Zdarza się, że na ich boku znajdują się różnego rodzaju kropki. A na bieżniku paski. Co oznaczają?

Z punktu widzenia kierowcy… te informacje służą jedynie do zaspokojenia ciekawości. Kolor kropki czy paska to informacja dla pracowników fabryk i warsztatów samochodowych. Biała kropka może informować o tym, że opona przeszła wewnętrzną kontrolę jakości. Żółta może wskazywać najcięższy punkt opony – informacja ta jest istotna przy wyważaniu, które jest normalnym procesem niezbędnym do prawidłowego założenia opony.

A kolorowe paski na bieżniku? One informują zazwyczaj o tym, w jakim zakładzie dana opona została wyprodukowana, pozwalają orientować się magazynierom, kontrolerom, pracownikom fabryk z jakim produktem mają do czynienia.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.