Stworzyli tarczę, która chroni ciebie i twoją rodzinę. Działa nawet na najbardziej krętej drodze

Jesień i zima to czas, w którym mamy szczególną okazję, by docenić jakość opon w naszym samochodzie. Okazuje się bowiem, że im krótsza droga hamowania, tym lepsza przyczepność i łatwiejsze pokonywanie zakrętów - również w deszczu czy podczas opadów śniegu. Nie bierze się to jednak znikąd. Za osiągnięcie najlepszych parametrów, od których zależy bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich, stoją dekady rozwoju, analiz, badań i testów. Dlaczego zatem warto sięgnąć, po opony zimowe z wyższej półki? Tłumaczymy to na przykładzie jednego z najbardziej doświadczonych producentów, który nad oponami pracował już w minionym wieku.

Samochodów w Polsce teoretycznie jest więcej niż… Polaków. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika bowiem, że w kraju zarejestrowanych jest ponad 38,6 mln samochodów, a mieszkańców kraju jest nieco mniej – 38,17 mln. W praktyce jednak na jednego Polaka wcale nie przypada niemal jeden samochód, bo statystyki GUS uwzględniają też pojazdy, których na drodze już nie ma. Biorąc pod uwagę tylko te aktywne samochody w Polsce, liczby wciąż zaskakują –  jest ich bowiem niemal 29 mln.

Opony letnie i zimowe, czyli jedne z najważniejszych części samochodu

Każdy kierowca doskonale wie, że jedną z najważniejszych decyzji, które musi podjąć, jest ta dotycząca opon. Wielu nie wyobraża sobie, by wyruszyć nawet w krótką trasę bez pewności, że wszystkie cztery koła mają odpowiedniej jakości ogumienie – dobrane do pory roku, odpowiednio napompowane (informuje nas o tym czujnik ciśnienia opon) i zdolne do trzymania się drogi za pomocą odpowiednio głębokiego bieżnika.

O oponach trudno jednak wiedzieć wszystko, dlatego warto dowiedzieć się, dlaczego dla bezpieczeństwa, komfortu jazdy, a nawet spalania ma znaczenie to, po jakie opony sięgamy. Gdyby innowacje w tym temacie nie miały znaczenia, wszystkie opony miałyby identyczne wyniki w testach, dawałyby takie same odczucia kierowcy i pasażerom czy emitowały tyle samo hałasu. Tymczasem opony mocno różnią się między sobą. Chociażby drogą hamowania (jeden z najważniejszych parametrów opony), która jest często znacznie krótsza w przypadku modeli z górnej półki. Również za innymi osiągami, które gwarantują dobrej klasy opony, stoją lata badań, innowacji, eksperymentów i wsłuchiwania się w głosy samych kierowców.

Zanim opiszemy to, jakie cechy mają dobre opony zimowe i letnie, zacznijmy od tego, że warto sięgać po rozwiązania tych firm, które opony rozwijają nie od lat - a od dekad. Jedną z nich jest np. Continental, która powstała w roku 1871. Grubo ponad sto lat doświadczeń niemieckich inżynierów pozwala dziś mieć pewność kierowcom, że sięgają po produkt, który w największym stopniu może spełniać wszelkie oczekiwania.

materiał promocyjny

Opona Continental to tarcza, która chroni nas i naszych bliskich

Jesień i zima to czas zmiennych warunków pogodowych na drogach, które bywają dość niebezpieczne. Dlatego warto sięgnąć po produkt będący efektem przemyślanych testów. Continental sporo wysiłku poświęca m.in. na pracę nad materiałami, mieszankami, wzmocnieniami i rodzajami konstrukcji bieżnika. Odpowiednie testy i symulacje pozwalają mieć pewność, że opony zimowe i letnie tego producenta bez zarzutu reagują nie tylko na deszcz, śnieg czy lód, ale i na przyspieszanie czy hamowanie w tych potencjalnie niebezpiecznych warunkach.

Same testy to jednak za mało. Continental tworzy prototypy rozwiązań opracowanych na etapie symulacji, by w praktyce móc przetestować zachowanie na drodze. Opony jednego z najbardziej uznanych producentów na świecie są więc testowane zarówno na mokrej nawierzchni - która znacząco wydłuża drogę hamowania - jak i w warunkach zimowych. Badana jest trakcja, utrzymanie przyczepności i wiele innych parametrów, których efektem ma być skrócenie drogi hamowania i utrzymanie kontroli nad pojazdem. Wszystko to tworzy tarczę nad kierowcą i jego rodziną, bliskimi, współpracownikami, która ma jeden cel: maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo.

Opona wielosezonowa, zimowa czy letnia? Eksperci nie mają wątpliwości

Sezon jesienny to zawsze okazja do dyskusji, czy warto zmieniać opony na zimowe, a może zakupić opony całosezonowe. Producenci nie ukrywają, że opony letnie i zimowe różnią się od siebie. Muszą przecież być gotowe do pracy w zupełnie innych warunkach. Dlatego też ogumienie zimowe wymaga większej zawartości naturalnego kauczuku. Wszystko po to, by opona zachowała swoje cechy dotyczące elastyczności. Inna jest też głębokość zimowego bieżnika. Koła oblepia śnieg, dlatego potrzebna jest dodatkowa przyczepność, która pozwoli bezpiecznie poruszać się nawet po zaśnieżonej drodze. Oczywiście nawet najdoskonalsza opona wymaga, by kierowca był świadomy tego, że w zimowych warunkach wszystkie manewry powinny być wykonywane ostrożnie (w tym również przyspieszanie i hamowanie). Zmianę biegu zimą wykonujemy przy mniejszych obrotach i zwiększamy odległość od innych pojazdów. A kiedy zdarzy się nam wpaść w poślizg reagujemy delikatnym ruchem i nie naciskamy hamulca gwałtownie.

Kierowca może też wybrać opony wielosezonowe, które przystosowane są do warunków letnich i zimowych równie dobrze. Nie pozwolą jednak osiągnąć identycznych rezultatów i uznać je należy za pewnego rodzaju kompromis. Jeśli jednak rozważamy, czy jeździć na oponach zimowych latem i odwrotnie, opona całoroczna może być wyborem, który pozwoli dobrać opony do naszych przyzwyczajeń. Są i tacy kierowcy, którzy nie mają czasu na wizyty u mechanika, nie chcą stresować się koniecznością wymiany opony i zastanawiać się, czy temperatura za oknem zmieniła się na tyle, by trzeba było odwiedzić warsztat.

materiał promocyjny

Opony zimowe i letnie muszą nas chronić na prostej i na zakręcie

O tym, że warto wybrać opony dobrej jakości można przekonać się za każdym razem, gdy pokonujemy zakręt. Bo właśnie wtedy w praktyce możemy sprawdzić, że lata a nawet dekady prac nad rozwojem danego produktu przyniosły oczekiwane efekt. Opony Continental z pewnością są właśnie tymi, które pozwolą łatwiej pokonać łuk czy zakręt.

Warto i w tym wypadku być świadomym zachowań, o których powinniśmy pamiętać. Kluczowa zasada to trzymanie się swojego pasa jezdni. Ścinanie zakrętów nie jest dobrym pomysłem – ani na trasie, ani w mieście, bo to prosta droga do potencjalnie niebezpiecznego zdarzenia i w tym wypadku nie pomoże nam nawet najlepszej jakości opona. Przed zakrętem należy zwolnić i przesunąć auto do odpowiedniej krawędzi jezdni  - odwrotnej do kierunku zakrętu. Na zakręcie unikamy również przyspieszania, robimy to dopiero wtedy, gdy jesteśmy już na prostej.

1,6 mm i ani ułamka mniej. Ale nie czekajmy, aż opony osiągną tę wartość

Każdy kierowca powinien wiedzieć, że minimalna głębokość bieżnika w Polsce wynosi 1,6 mm. Nie warto jednak czekać, aż nasza opona Continental osiągnie tę wartość, tym bardziej, że średnia głębokość bieżnika w nowej oponie wynosi ok. 8 mm. A to właśnie ten parametr jest kluczowy dla przyczepności do nawierzchni. Zbyt mała głębokość bieżnika zmniejsza tarcie i wydłuża drogę hamowania. To istotne szczególnie podczas jesiennej aury.

Niemal "łysa" opona znacząco zwiększa też inne ryzykowne sytuacje. Taką jest np.  aquaplanning czy ryzyko poślizgu.

Wybierzmy opony zimowe wysokiej jakości i poczujmy się bezpiecznie

Continental ma w swoim portfolio wiele opon, które sprawdzą się w warunkach zimowych. Do legendarnej serii zaliczana jest na przykład WinterContact TS 870. Ma wysoki indeks prędkości i daje dużą przyjemność z jazdy nawet podczas podróży po ośnieżonych trasach. Ma też wyjątkowo korzystne współczynniki dotyczące drogi hamowania, idealnie radzi sobie również na suchej nawierzchni - która w ocieplającym się klimacie może zdarzyć się nawet zimą. Continental udowodnił także, że jest w stanie pokonać jedną z największych barier, czyli pracować oponę, która jednocześnie jest bezpieczna, ale ma też niskie opory toczenia. A te mają z kolei wpływ na spalanie.

materiał promocyjny

Wybierzmy najlepsze opony, bo mamy z czego

Opony Continental są dobrym wyborem dla kierowców również z jeszcze jednego powodu. Firma ma do zaoferowania coś każdemu. I w tym wypadku znaczenie ma przeznaczenie opony – czy będziemy jeździć głównie po asfalcie czy w terenie, po drodze szutrowej czy asfaltowej. Nawet to, czy mamy napęd na cztery koła jest w tym przypadku istotny. Dlatego też dla samochodów miejskich i kompaktowych polecane opony to model 870, a limuzyny i SUV-y potrzebują nieco innego rozwiązania – modelu 870P.

Dlaczego warto sięgać po opony Continental bez względu na to jakim pojazdem jeździmy? Niemieccy inżynierowie zadbali o niezawodność hamowania w każdych warunkach pogodowych, odpowiedni poziom ochrony przed zagrożeniami takimi jak aquaplanning, jak najlepszą przyczepnością, która przekłada się na skrócenie drogi hamowania. Opony Contintental to również świetna wytrzymałość, dzięki której uderzenie w krawężnik czy najazd na kamień nie powinno wywołać uszkodzeń. Nie bez znaczenia jest też jakość bieżnika, który pozwala zachować swoje kluczowe parametry na dłużej. Opony Continental pomagają też utrzymać tor jazdy na mokrej nawierzchni, śniegu czy na zakrętach.

Continental od dekad pracuje nad rozwiązaniami, które można uznać za tarczę kierowców i pasażerów. Po te rozwiązania warto sięgać.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.