Co Polki i Polacy najchętniej kupują w sieci? Artykuły do domu, ogrodu, elektronika wciąż wysoko na liście potrzeb. Są też inne pewniaki

Ponad 90 procent gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do internetu. To oficjalne dane GUS. Gdy dodamy do tego informację, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sześciu na dziesięciu Polaków zrobiło zakupy w sieci, możemy śmiało stwierdzić, że większość z nas to e-konsumenci*. Do tego coraz bardziej świadomie poszukujący atrakcyjnych ofert, sprawdzonych sprzedawców i marek. Nasze zakupy wiele o nas mówią. Co Polki i Polacy kupują w internecie?

Stare prawo ekonomii mówi, że popyt napędza podaż. Im więcej osób kupuje, tym oferta rynkowa jest bogatsza. Sprzedaż online w Polsce rośnie dynamicznie – około 20 punktów procentowych rok do roku. Dziś wartość polskiego segmentu e-commerce to około 100 mld zł, a według prognoz w najbliższych kilku latach ma się ona niemal podwoić [1]. Oznacza to, że będziemy jeszcze więcej kupować w sieci. Ten trend jest już raczej nie do zatrzymania, czemu trudno się dziwić. Zakupy przez internet to wygoda, oszczędność czasu, elastyczność i – przy zachowaniu podstawowych zasad – coraz większe bezpieczeństwo.  

Lista zakupów

Co zamawiamy w sieci? Od lat liderami niezmiennie są odzież, obuwie i dodatki. Na kolejnych miejscach znalazły się kosmetyki, produkty do pielęgnacji zdrowia i urody, ale również meble, artykuły domowe i produkty do ogrodu. Chętnie kupujemy też elektronikę i książki [2]. Ranking ten zmienia się w zależności od wieku. Nieco młodsi klienci (25-34 lata) poszukują zabawek i produktów dla dzieci, artykułów do domu i ogrodu oraz sprzętu elektronicznego. Chętnie też zamawiają jedzenie do domu. Ci trochę starsi (35-44 lata) najczęściej kupują komputery, telefony, książki i gazety oraz sprzęt sportowy.

Mężczyźni chętnie wybierają sprzęt elektroniczny i AGD, komputery, tablety i telefony, a także meble, artykuły dekoracyjne i produkty do ogrodu. Wśród zakupów kobiet większość stanowiły obuwie oraz odzież, a oprócz nich kosmetyki, produkty do pielęgnacji zdrowia i urody, zabawki lub produkty dla dzieci, meble, artykuły dekoracyjne i produkty do ogrodu [3].

Komfort wyboru i spokój

Za co lubimy zakupy w internecie? Przede wszystkim za możliwości kupowania w dogodnym dla nas momencie, bez wychodzenia z domu. Za oszczędność czasu, łatwą możliwość porównania produktów i cen, szeroki wybór i dostawy do domu. Wszystko to po prostu zwiększa komfort wyboru i wygodę.

- Dla mnie zakupy w sieci to raczej same plusy. Oferty sprawdzonych marek mogę znaleźć w kilka minut w jednym miejscu, szybko porównać ceny i zamówić z dostawą pod drzwi. Jedyny minus to brak możliwości obejrzenia towarów "na żywo", przed zakupem. No ale tutaj zawsze pomocna może okazać się możliwość zwrotu, bo to przecież zakupy na odległość. Na co dzień nie mam wiele czasu na stacjonarne kupowanie, na które wychodzimy z mężem zazwyczaj w weekendy - mówi Marta, która z rodziną mieszka w Warszawie. 

Coraz więcej sprawdzonych marek wychodzi naprzeciw takim i podobnym oczekiwaniom klientów, stawiając na rozwiązania zwiększające możliwości zrobienia spokojnych i komfortowych zakupów.

To choćby darmowe dostawy zamówionych produktów. Na Allegro każda osoba, która aktywuje usługę Smart! na Start na swoim koncie po raz pierwszy, otrzyma 5 darmowych dostaw i zwrotów na 3 miesiące[4]. Usługa jest dla osób, które nie mają aktywnej usługi Smart! czy Allegro Smart! Student. Warto przeliczyć, ile możemy w ten sposób zaoszczędzić robiąc zakupy.

Zamawiając ulubione produkty w sieci, możemy zapłacić za nie szybkim przelewem, BLIKIEM, kartą, ale też gotówką "za pobraniem". Dodatkową opcją może być na przykład usługa Allegro Pay, dzięki której za zamówienie zapłacimy do 30 dni po zakupie [5].

Elastyczność i wygoda to także możliwość odebrania przesyłki wtedy, kiedy nam pasuje. Allegro oferuje ponad 60 tysięcy punktów odbioru i nadań One by Allegro. Jest to nowa metoda dostaw dla klientów Allegro, składająca się z zielonych automatów paczkowych One Box by Allegro oraz punktów odbioru i nadań One Punkt by Allegro. One by Allegro pozwala również czuć się spokojnie w dniu dostarczenia przesyłki, ponieważ nie martwimy się oczekiwaniem na kuriera.

Czy to wszystkie plusy zakupów przez internet? Zdecydowanie nie. Do tej listy każdy mógłby dodać swoje. Jedno jest jednak pewne – e-zakupy rosną w siłę. Nie może być inaczej, skoro ponad 90 procent polskich gospodarstw domowych jest online.  

* GUS/Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r. (https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,1,15.html)

[1] https://www.pwc.pl/pl/media/2022/2022-07-11-do-2027-wartosc-rynku-e-commerce-w-polsce-wzrosnie-o-ponad-94-mld-zl-do-187-mld-zl.html

[2] https://allegro.pl/artykul/prawie-polowa-polakow-kupuje-przez-internet-jedna-grupa-produktow-szczegolnie-dominuje-O3d8dVmLRfj

[3] https://allegro.pl/artykul/prawie-polowa-polakow-kupuje-przez-internet-jedna-grupa-produktow-szczegolnie-dominuje-O3d8dVmLRfj

[4] Dotyczy ofert oznaczonych logiem Smart! Minimalna wartość zamówienia u jednego sprzedawcy: 40 zł. Sprawdź szczegóły na allegro.pl/smart

[5] Za zakup na Allegro.pl zapłacisz do 30 dni później na podstawie umowy o kredyt konsumencki, zawieranej z Allegro Pay sp. z o.o. po pozytywnej ocenie zdolności kredytowej, za pośrednictwem Allegro sp. z o.o., umocowanej do czynności faktycznych dot. zawierania i wykonywania umów o kredyt konsumencki. Wymagana aktywna usługa Allegro Pay. Przykład reprezentatywny: RRSO (Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania): 0%, całkowita kwota kredytu: 150 zł, całkowita kwota do zapłaty: 150 zł, oprocentowanie stałe 0%, całkowity koszt kredytu: 0 zł (w tym: prowizja: 0 zł, odsetki: 0 zł), umowa na 30 dni. Kalkulacja na dzień 20.06.2022 r. dokonana na reprezentatywnym przykładzie. To nie jest oferta w rozumieniu kodeksu cywilnego.