O tym, jak żyć w sposób zrównoważony i pozytywnie wpływać na otoczenie

Mówi się, że "czas to pieniądz", ale można też od razu dodać, że pieniądz to nie tylko to, co uda się zarobić, ale też to, co uda się zaoszczędzić, ograniczyć. Czas, energię, żywność, produkty, pracę innych, wreszcie nasz wpływ na środowisko i najbliższe otoczenie. W biznesie to tzw. wartość dodana. W codziennym życiu każdego z nas to po prostu zrównoważone wybory, dokonywane świadomie, maksymalnie szybko i wygodnie. Czy to możliwe bez skomplikowanej wiedzy i specjalnego przygotowania?

Spróbujmy to sprawdzić przy pomocy prostej analogii. W biznesie sporą popularność zyskało jakiś czas temu określenie "convenience". W wolnym tłumaczeniu to po prostu wygoda, udogodnienie, poręczność. Trend "convenience" to odpowiedź na zmieniające się nastawienie konsumentów, swoisty signum temporis, znak czasów. Żyjemy szybko, dlatego nie chcemy marnować czasu na zbędne czynności, ale jednocześnie mamy coraz większą świadomość, że nasze wybory i działania nie są obojętne dla otoczenia. Chcemy żyć wygodnie, szybko, ale jednocześnie w zrównoważony sposób, coraz bardziej odpowiedzialnie. Zdaniem specjalistów trend convenience – w gospodarce, usługach, handlu, podejściu klientów - będzie stale zyskiwał. - Wierzymy, że wielkie zmiany składają się z małych decyzji, dokonywanych na co dzień. Zmieniamy więc asortyment i ułatwiamy zmianę codziennych nawyków zakupowych na lepsze dla klientów i dla Ziemi, a w samych klientach wzmacniamy świadomość wpływu konsumpcji na stan planety - przekonuje Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu grupy Żabka.

Żabka, materiał promocyjnyŻabka, materiał promocyjny 

Co zatem w codziennym życiu oznacza wygodnie i odpowiedzialnie?

1. Zrównoważony styl życia

Na początek coś, co jest bliskie każdemu - dobre żywienie. Każdy z nas ma jakieś nawyki żywieniowe. Na ich podstawie codziennie dokonujemy wyborów, które przynajmniej potencjalnie powinny być dla nas dobre. Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie stwierdzić, czy tak jest na pewno. Jakie produkty jeść, na co zwracać uwagę podczas robienia zakupów? Według ekspertów, każdy produkt w naszej diecie ma znaczenie i swoje miejsce, i tylko od nas zależy, który z nich wybierzemy i jak często.1 Warzywa, owoce, produkty zbożowe, rośliny strączkowe, mięso, drób, ryby, jaja, tłuszcze - ważne, by wybierać świadomie. Dlatego tak istotna jest wiedza na temat źródeł składników odżywczych niezbędnych dla optymalnego żywienia, ale też dostępność produktów pozwalających konsumentowi na dokonanie bardziej świadomych wyborów, dobrych zarówno dla niego, jak i dla planety.

I teraz wróćmy na chwilę do trendu convenience. Jeśli takie produkty (choćby z mniejszą zawartością soli, tłuszczu czy cukru, bez oleju palmowego, a jednocześnie smaczne i pełnowartościowe) możemy znaleźć szybko i wygodnie, w sklepie za rogiem lub w dostawie prosto do domu, wprowadzenie ich do codziennej diety, a co za tym idzie zmiana nawyków, staje się dużo łatwiejsza.

Równie ważne, jak świadome zakupy jest niemarnowanie żywności. Zgodnie z zasadą – kup tyle, ile dasz radę zjeść, a pozostałą żywnością podziel się z innymi. Przeciwdziałanie marnowaniu żywności jest jednym z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Do 2030 r. agenda zakłada zmniejszenie strat o połowę w porównaniu z rokiem 2014. Nie da się tego celu osiągnąć bez zaangażowania wszystkich stron łańcucha zaopatrzenia w żywność - produkcji, dystrybucji, sprzedaży oraz konsumentów.

I znowu – jako konsumenci coraz mniej mamy ochotę na spędzanie połowy dnia, pchając wózek z zakupami. Tempo życia sprawia, że dużo wygodniej jest zrobić potrzebne zakupy w najbliższej okolicy, szybko, w takiej ilości, jaka potrzebna jest w danym momencie. Bez robienia zbędnych zapasów i straty czasu, który można przeznaczyć na odpoczynek lub inne aktywności. Zgodnie z zasadą "convenience" – wygodnie, szybko i blisko. Do tego trendu dostosowują się przedsiębiorcy, wspierając takie właśnie decyzje zakupowe (artykuły do natychmiastowej konsumpcji, diety pudełkowe, błyskawiczne dostawy czy choćby oferowanie pełnowartościowych produktów z krótką datą przydatności do spożycia za połowę ceny), ale też wprowadzając zmiany w swoich łańcuchach dostaw i obsługi. 

ZRÓWNOWAŻONY STYL ŻYCIA - RAPORT ODPOWIEDZIALNOŚCI Grupy Żabka

2. Dla siebie, ale też dla innych

Lokalna społeczność i tzw. małe ojczyzny to środowiska, w których większość ludzi spędza całe życie. Nic dziwnego, że coraz chętniej angażujemy się w lokalne sprawy i inicjatywy. Doceniamy też przedsiębiorców zaangażowanych społecznie. Wspieranie takich inicjatyw to jeden z filarów zrównoważonego podejścia do otoczenia. Działania charytatywne, akcje społeczne i stypendialne, czy pomoc potrzebującym w nagłych sytuacjach, choćby podczas pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie – warto zwracać uwagę, jak lokalni przedsiębiorcy aktywizują się w tym zakresie i dołączać do tego typu akcji. Jeśli jesteś lokalnym liderem lub aspirujesz do takiej funkcji, twoje wybory są jeszcze ważniejsze, bo dają przykład innym. Pomyśl o zwiększeniu skali, dołączeniu do jakiejś większej inicjatywy.

POZYTYWNY WPŁYW NA OTOCZENIE - RAPORT ODPOWIEDZIALNOŚCI Grupy Żabka

Żabka, materiał promocyjnyŻabka, materiał promocyjny 

3. Dla środowiska i planety

Podejmując codzienne decyzje warto brać po uwagę nie tylko własne dobro, ale też skutek, jaki nasze działania mają dla środowiska. Dziś to już oczywiste, że segregujemy śmieci, oszczędzamy wodę, dokładniej przyglądamy się jadłospisowi, ograniczamy plastik itd. Część z nas angażuje się też w różne inicjatywy ekologiczne. Co można zrobić więcej na lokalnym gruncie? Choćby wybierać usługi przedsiębiorców, którzy stosują ekologiczne podejście do własnej działalności, zarówno w skali makro (dekarbonizacja, łańcuchy dostaw, ograniczanie zużycia energii i wody), jak i w skali mikro – tej dotyczącej asortymentu dostępnego na sklepowych półkach.

Prosty test – czy zastanawialiście się kiedyś, jaki jest cykl "życia" opakowania po waszym ulubionym soku czy kanapce kupionej w sklepie za rogiem? Pomocny będzie tutaj termin "obieg zamknięty". Dla uproszczenia, to nic innego, jak osiągnięcie takiego rozwoju produkcji własnej w firmie, żeby cykl życia plastikowej butelki się nie kończył, żeby dawać jej drugie życie przetwarzając na kolejne butelki, zamiast trafić na wysypisko (cyrkularność). Wspieranie przez przedsiębiorców modelu gospodarki obiegu zamkniętego (optymalizacja zużycia surowców oraz ich ponowne wykorzystanie) to jedno z kluczowych wyzwań dla przyszłości biznesu. Badania wskazują, że ludzie zużywają o 74% więcej zasobów niż wynosi ich zdolność do regeneracji.2 Tym bardziej warto wybierać usługi firm, które do takiego modelu dążą. 

Szybko, wygodnie, za rogiem, w każdej chwili, gdy tego potrzebujemy, a do tego ze świadomością, że ważne są nie tylko sprawy tu i teraz, ale też przyszłość, zrównoważony styl życia i troska o środowisko. To już nie trend convenienece, ale cały ekosystem odpowiedzialnego biznesu.  - W ramach Grupy Żabka budujmy ekosystem wygodnych rozwiązań, które ułatwiają codzienne życie milionom klientów. Misję tę realizujemy w sposób zrównoważony i odpowiedzialny, dbając o ludzi i naszą planetę - podkreśla Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu Grupy Żabka.

ZIELONA PLANETA - RAPORT ODPOWIEDZIALNOŚCI Grupy Żabka

_________________

1 https://ncez.pzh.gov.pl/informacje-dla-producentow/zywnosc-zrodlem-skladnikow-odzywczych-a-koniecznosc-reformulacji-2/

2 https://www.footprintnetwork.org/one-planet-prosperity/

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.