5 praktycznych sposobów na budowanie pewności siebie w dzisiejszym świecie

Pomaga osiągać zamierzone cele, lepiej czuć się na co dzień, twardo stąpać po ziemi i szybciej podnosić się po niepowodzeniach - pewność siebie. Zazwyczaj słyszymy: musisz być bardziej pewna, pewny siebie. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Jak budować pewność siebie na co dzień?

W ujęciu psychologicznym pewność siebie to - najogólniej - poczucie własnej wartości, to jak mocno doceniasz i lubisz siebie, jak oceniasz swoje emocje, zachowania, wygląd. Odpowiednio wysokie poczucie własnej wartości pomaga w motywowaniu nas do działań, podejmowaniu kolejnych wyzwań. Z kolei odwrotnie – niskie może działać trochę jak wewnętrzny sabotażysta, zniechęcając nas do działania. Pewność siebie to zatem postawa, zestaw cech, które ułatwiają nam mierzenie się z rzeczywistością.

Generalnie jako Polacy jesteśmy zadowoleni z życia, choć na nasze opinie w tym zakresie wpływa szereg czynników zewnętrznych. Z styczniowego badania CBOS wynika, że ogólne zadowolenie deklaruje 76 proc. ankietowanych, przeciętną satysfakcję odczuwa 19 proc., natomiast niezadowolenie zaledwie 3 proc.*

To ważne dane, bo od zadowolenia do większej pewności siebie droga już całkiem bliska. Psychologowie podkreślają, że na samoocenę mają wpływ zarówno czynniki biologiczne, jak i doświadczenia życiowe (pozytywne, jak i negatywne). Skoro tak, te złe można próbować przepracować. Pewności siebie można się bowiem nauczyć lub – jak kto woli - próbować wyćwiczyć ją w sobie. Jak?

1. Zrób szybki rachunek i postaw na świadomość

Na początek warto uświadomić sobie, co może świadczyć o braku pewności siebie. Nie ufasz sobie? Masz negatywne zdanie na swój temat? Za bardzo skupiasz się na słabościach? Trudno zapominasz porażki, bo inni są lepsi? Nie umiesz mówić o swoich potrzebach i trudno przychodzi ci ich realizacja? Boisz się działać, żeby nie zaliczyć kolejnej porażki? Odpowiedzi na te i podobne pytania to punkt wyjścia, otwarcie tematu, pierwszy krok do samoświadomości.

Po nim warto uświadomić sobie, co nazwiemy pozytywnymi objawami pewności siebie. Odważne wyrażanie sobie i swoich potrzeba, dążenie do ich realizacji, znajomość swoich mocnych i słabych stron, wyciąganie wniosków z porażek, docenianie sukcesów (nawet niewielkich), pozytywne zdanie o własnym wyglądzie (bo nie musi być idealnie, żeby było wyjątkowo). Im lepiej znasz siebie, tym więcej wiesz o tym, na co cię stać.

2. Zaakceptuj siebie, zamiast idealizować

Często mówi się "jak cię widzą, tak cię piszą". I choć wygląd nie jest najważniejszy, jednocześnie nie jest też nieważny. Inni ludzie postrzegają nas przez pryzmat naszej fizyczności, ale też zachowania, postawy. Zadbaj o swoją atrakcyjność, ale rozumianą jako ciekawość i wyjątkowość. Zaakceptuj swój wygląd, bo dobrze wcale nie znaczy idealnie.

Staraj się mniej narzekać, bo narzekanie to mocny bodziec, który wysyłasz otoczeniu. Narzekający rzadko bywa atrakcyjny. Pozytywna energia zazwyczaj przyciąga więcej pozytywnej energii. Otwarta postawa, częstszy uśmiech. Uśmiechając się nabierasz pewności siebie. Zaakceptowanie siebie przychodzi ci z dużą trudnością? Wybierz kilka rzeczy, których w sobie nie lubisz, a potem zastanów się, jakie korzyści lub straty masz z tego, że jesteś taki, a nie inny. Gdy sobie to uświadomisz, łatwiej będzie ci zmienić niechcianą część siebie.

3. Nie czekaj, szkoda czasu

Najlepszym sposobem na pokonanie obaw jest działanie. Podejmuj inicjatywę - w pracy, w domu, w każdym możliwym momencie. Dziel się pomysłami - twoje nie są gorsze niż innych. Jeśli ktoś się z tobą nie zgodzi – dobrze, przecież masz prawo do swoich poglądów.

Pewność siebie bierze się także z wiedzy, którą posiadasz. Poszerzaj swoje kompetencje, przydadzą się w najmniej oczekiwanym momencie.

4. Na trudności patrz jak na wyzwania

Nie szukaj powodu, dla którego coś się nie udało, tylko sposobu na sukces kolejnym razem. Choć rozpamiętywanie porażki jest łatwiejsze, umiejętność znalezienia rozwiązania w każdej sytuacji przyniesie ci więcej korzyści. Zaufaj sobie, bo nikt nie zna cię tak dobrze, jak ty sam. Zacznij od stawiania sobie mniejszych celów, których realizacja będzie krok po kroku wzmacniać twoją wytrzymałość. Na końcu wybierz większy cel. Wytrzymałość to bez wątpienia cecha ludzi pewnych siebie.

5. Złap dystans

Pewny siebie to ten, który nie wszystko bierze do siebie. Przewrażliwienie to oznaka braku pewności siebie. Kiedy myślisz, że już gorzej być nie może, spróbuj złapać dystans. Jak? Postaraj się zobaczyć, ile faktycznie masz w życiu szczęścia i co ci się udało. Ta jedna sytuacja, w której akurat się znalazłeś to przecież niewiele znaczący drobiazg w porównaniu ze wszystkimi twoimi dotychczasowymi osiągnięciami. Jutro nie będziesz już o niej pamiętał.   

____________

* https://www.facebook.com/fundacja.cbos/posts/322006633266217?__cft__[0]=AZWYWEu75HhZ-b9_lcg2mVusW88orGrYbUMU7acFgtnW-bJoG69Vj1Djw0ubjHyU95RrNsjhP_m1xdHnf7BAmw8Iy0pfdgIdADwRU5G_4_4O3R544OesLFQ5qxrCGZKvN7UVtC3k1pO5s1isfPvqz9GotGrYXusDVAxYV6H2tQpJfg&__tn__=%2CO%2CP-R

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.