Pijemy dwie szklanki wody dziennie, a powinniśmy około dwóch litrów. Ale jakiej?

Sklepowe półki uginają się od oferty wód do picia. Czym one między sobą się różnią? Która woda ma najlepszy wpływ na nasz organizm? Sprawdzamy, bo jak się okazuje woda wodzie nierówna.

Odpowiednia ilość wody w organizmie jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania psychiki człowieka i jego sprawności fizycznej. Bez równowagi wodnej mogą doskwierać m.in. bóle głowy, zmęczenie a nawet zły nastrój. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) rekomenduje, że dla kobiet minimalną zalecaną ilością wody jest 1,6 litra dziennie, a dla mężczyzn 2 litry. Jednak z wielu badań przeprowadzonych w Polsce wynika, że taką ilość płynów pije jedynie 41 proc. Polek i 22 proc. Polaków. [1] Woda lecznicza, mineralna, źródlana, stołowa… Na jaką się zdecydować? Te określenia wbrew pozorom nie są zamiennikami. Oto różnice między nimi, które warto znać, bo to, co jednemu służy, drugiemu nie musi.

Rodzaje wód

Wody mineralne to wody, do których nie przenikają żadne szkodliwe substancje. Tak się dzieje za sprawą, że są czerpane z podziemnych, głębokich zbiorników. Przelewa się je do butelek w miejscu pobrania oraz wymagają specjalnego certyfikatu jakości. Zawsze zawierają korzystne dla zdrowia minerały, zazwyczaj takie jak: magnez, jod, żelazo, wapń, sód, fluor. Na etykiecie butelki jest też informacja o stopniu zmineralizowania. Woda nisko zmineralizowana zawiera do 500 mg pierwiastków w litrze, średnio zmineralizowana od 500 do 1500 mg, a wysoko zmineralizowana ma więcej niż 1500 mg minerałów na litr.

Wody źródlane również wydobywane są z warstw podziemnych, najczęściej z samowypływów, ale zdecydowanie płytszych. Posiadają pierwotną czystość, a naturalna zawartość składników mineralnych nie musi być w nich stała. Zazwyczaj są to wody średnio lub nisko zmineralizowane.

Jeżeli naturalną wodę źródlaną zmieszamy z wodą mineralną lub przefiltrowaną wodą wodociągową z różnymi składnikami mineralnymi, otrzymamy wodę stołową. Taka woda nie należy do wód naturalnych, ponieważ jej skład w trakcie produkcji jest modyfikowany na skutek mieszania.

Picie wód leczniczych najlepiej skonsultować z lekarzem. Zazwyczaj delektujemy się nimi w uzdrowiskach, korzystając ze specjalnych pijalni wód. Są również dostępne w butelkach i kartonach. Woda lecznicza to woda, która ma skuteczność w łagodzeniu bądź leczeniu konkretnych dolegliwości i jej działanie zostało potwierdzone badaniami naukowymi. Wody takie zawierają w swoim składzie na litr nie mniej niż 1000 mg składników mineralnych. Często bywa tak, że jednego konkretnego składnika jest nieproporcjonalnie dużo w stosunku do innych wód. Rodzaj, a także proporcje pierwiastków w litrze wody, jest ściśle określony oraz niezmienny. [2]

Jaką wodę pić?Jaką wodę pić? Shutterstock/Singkham

Mineralizacja – czy to ma znaczenie?

Mogłoby się wydawać, że woda wysoko zmineralizowana jest najlepsza dla zdrowia. Dla osób zdrowych, w codziennej diecie przeznaczone są jednak wody średnio i nisko zmineralizowane oraz butelkowane wody źródlane. Bardzo dobrze, gdy jest w nich sporo magnezu, który koi nerwy, wapnia dla wzmocnienia kości i potasu, wpływającego pozytywnie na pracę serca. Ale uwaga! Tego typu

wody nie mają na celu zapewnić pełnej, dziennej dawki minerałów – stanowią jedynie uzupełnienie zbilansowanej diety.

Wody o niskiej mineralizacji świetnie sprawdzą się do przygotowywania posiłków. Są zalecane (może, że lekarz postawowi inaczej) dla małych dzieci, kobiet w ciąży oraz karmiących piersią, gdyż nadmiar minerałów w ich przypadku może być niebezpieczny: choćby nadmiernie obciążając niedojrzałe jeszcze nerki dziecka. Ostrożność muszą zachowywać również osoby dorosłe, jeśli ich układ moczowy nie pracuje prawidłowo.

Wody średnio zmineralizowane sprawdzą się idealnie w czasie upałów, a także podczas wzmożonego wysiłku fizycznego. Pozwalają uzupełnić niedobory wapnia, magnezu i sodu, minerałów, które tracimy wraz z potem. Osoby posiadające problemy z nadciśnieniem, układem krążenia czy wysokim cholesterolem powinny zwrócić uwagę na zawartość sodu w wodzie. Przy ich schorzeniach zaleca się wody niskosodowe, takie które zawierają mniej niż 100 mg tego pierwiastka na litr. [3]

Picie wody wysoko zmineralizowanej warto skonsultować z lekarzem. Owszem, można ją kupić bez ograniczeń, ale nadmiar nawet zdrowych rzeczy szkodzi. Takie wody są pomocne w leczeniu wielu schorzeń, ale tylko wtedy, gdy rozsądnie korzysta się z ich dobrodziejstw.

Sprawdzaj etykiety

Z etykiety na butelce można się dowiedzieć wszystkich najważniejszych informacji: kto wodę wyprodukował i jak, a także z jakiego źródła woda została pobrana i do kiedy nadaje się do spożycia. Powinien tam też znaleźć się dokładny skład mineralny wody, oraz informacja czy dany produkt uzyskał pozytywną opinię zaufanych kontrolerów jakości, np. PZH.

Ze względu na zróżnicowany skład wydobywanych wód u różnych producentów, zaleca się zmienianie rodzaju pitej wody mniej więcej co miesiąc. W dłuższej perspektywie dostarcza się wtedy organizmowi potrzebnych pierwiastków, we właściwych proporcjach.

______

[1] https://synappsehealth.com/pl/articles/i/ile-wody-powinnismy-pic-w-ciagu-dnia/

[2] http://www.wodadlazdrowia.pl/pl/1055/0/wody.html

[3] https://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/7,101460,9869167,woda-z-butelki-wiesz-co-pijesz.html

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.