Jakich biznesów jest w Polsce najwięcej?

Jakich biznesów jest w Polsce najwięcej? (Shutterstock)

Przedsiębiorczy jak Polak. Sprawdzamy, jakie biznesy są najpopularniejsze nad Wisłą

W Polsce w 2020 roku zarejestrowano, zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, 320 tysięcy nowych firm. To wynik gorszy od tego uzyskanego w roku 2019, ale na pogorszeniu danych zaważył w zasadzie tylko jeden kwartał - ten, w którym wybuchła pandemia. Bo to w drugim kwartale ubiegłego roku nowych firm przybyło, w porównaniu z rokiem poprzednim, o 30 proc. mniej. Kolejne kwartały ubiegłego roku pokazały już jednak spadek niewielki - nowych firm było mniej o 2-3 proc. To pokazuje, że pandemia nie powstrzymała przedsiębiorczości Polaków.

Raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, który ukazał się w drugiej połowie 2020 roku, pokazuje z kolei, jakie branże cieszą się w Polsce największym zainteresowaniem. Spośród nowych podmiotów najwięcej powstało w branży budowlanej - 20 proc. Bardzo mocną pozycję ma jednak i handel - aż 16 proc. przedsiębiorców wybrało działalność w tym sektorze.  

Dlaczego Polacy są przedsiębiorczy? Zbadała to firma analityczna ARC Rynek i Opinia. W badaniu opublikowanym w 2018 roku zdecydowana większość, bo 64 proc., nowo upieczonych właścicieli firm przyznało, że decyzję motywowało potrzebą niezależności i samodzielności. Dla 55 proc. kluczowa była perspektywa wyższych zarobków - badani twierdzili, że prowadzenie własnej działalności pozwoli osiągać wyższe przychody. Na decyzję części przedsiębiorców wpływ miały też wymogi pracodawców (17 proc.) czy możliwość uzyskania dotacji (10 proc. ankietowanych). 

Coraz więcej właścicieli firm zadowolonych z prowadzenia działalności 

W kolejnym badaniu, przeprowadzonym w roku 2020, eksperci sprawdzili, czy prowadzenie własnej firmy przynosi korzyści. Co zaskakujące, aż 73 proc. badanych odpowiedziało, że prowadzenie mikro firmy daje satysfakcję. To wskaźnik wyższy, niż ten z roku 2019 - wtedy wynosił 64 proc., i znacznie bardziej optymistyczny od uzyskanego z roku 2018. Wtedy satysfakcję odczuwało mniej, bo 56 proc. nowych właścicieli firm.  

W tym badaniu najwięcej ankietowanych jako powód założenia firmy wskazało niezależność (74 proc.). Dla 47 proc. istotne było to, że mogą robić co naprawdę lubią, 39 proc. ankietowanych własna firma daje poczucie samorealizacji, a jednej czwartej większe zarobki.

Young stressed handsome businessman working in office. Angry businessman with too much work in office.
Shutterstock

Franczyza popularna, najwięcej nowych firm powstaje w handlu

Jedną z najpopularniejszych form działalności w Polsce jest franczyza. Jest to system sprzedaży, który opiera się na ścisłej współpracy z właścicielem sieci, która udostępnia swój rozpoznawalny, lubiany przez konsumentów szyld, bazę wiedzy, dostęp do towarów. Nieliczne sieci oferują nowym przedsiębiorcom rozwiązania "pod klucz" - dostarczają pełną infrastrukturę, zapewniają kampanię reklamową, troszczą się o dostawy. I właśnie ta możliwość korzystania z mocnej pozycji silnego i doświadczonego na rynku partnera w biznesie zachęca do założenia działalności.  

W Polsce w 2020 roku działało aż 1300 sieci franczyzowych. Najpopularniejsze i największe z nich działają w handlu. Wśród nich największym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszą się sklepy spożywcze - podaje serwis franchasing.pl. Według ekspertów portalu w Polsce w tej formule działa aż 83 tys. różnego rodzaju lokali.

Zalety franczyzy

Popularność tego typu działalności nie dziwi. Przedsiębiorca w zamian za podjęcie współpracy zyskuje bowiem znaną, rozpoznawalną markę. Wiele z najpopularniejszych sieci w Polsce - nawet wśród sklepów spożywczych mieszczących się w centrach miast czy przy ruchliwych ulicach - działa w tym formacie.  

Sieć zapewnia także wsparcie ekspertów, marketingowców, dzieli się know-how, szkoli. Samodzielnie negocjuje dostawy z producentami, dzięki czemu może uzyskać bardziej atrakcyjne ceny.  

Franczyza może też okazać się dobrym wyjściem dla tych, którzy szukają w miarę taniego i szybkiego sposobu na zmianę sytuacji zawodowej. Współpraca ze znaną siecią to też "gotowy pomysł" - czasami najprościej jest nie wymyślać koła na nowo, a skorzystać z możliwości, jakie daje znana od ponad stu lat forma prowadzenia biznesu.