Lisner, materiał promocyjny

Lisner, materiał promocyjny (Lisner, materiał promocyjny)

Sprawdź, ile możesz zyskać dobrze wybierając, co ląduje na twoim talerzu

Wprowadzenie śledzi do codziennej diety może przynieść spore korzyści naszemu zdrowiu. System odpornościowy, krwionośny i mięśniowy zyskują dzięki zawartym w rybie witaminie D i nienasyconym kwasom tłuszczowym. Sposobów, by popularne ryby wylądowały na naszym talerzu jest znacznie więcej, niż mogłoby się wydawać.

Dlaczego śledzie to samo dobro? Witamina D na odporność, nienasycone kwasy tłuszczowe na zdrowe serce

Wszystko dzięki dziesiątkom pomysłów na śledzia. Inspiracji na znacznie więcej dań, niż mogłoby się to wydawać, dostarczają niezliczone produkty firmy Lisner. Wszystkie je łączy jedno. Wykorzystują śledzia jako jedno z bogatych źródeł witaminy D, kluczowej m.in. dla kwestii odporności.

Lisner, materiał promocyjny
materiał promocyjny

Witamina D może być wygenerowana przez nasz organizm samodzielnie. Potrzebuje jednak do tego słońca. A jego po długich zimowych miesiącach jesteśmy spragnieni wyjątkowo. Nic więc dziwnego,  że wiosną o dostarczanie organizmowi witaminy D w żywności na pewno warto zadbać. Nawyk jedzenia śledzi, jako źródła cennych substancji, warto zresztą zachować i na bardziej słoneczne miesiące. Praca skutecznie odcina nas bowiem od dostatecznej dawki dobroczynnych promieni - w biurze witamina D też jest wytwarzana w mniejszym stopniu niż na świeżym powietrzu.

Litera "D" powinna znaleźć się w naszej diecie również przez jej znaczenie dla układu kostnego - witamina wpływa bowiem na wchłanianie wapnia.


shutterstock

Jak dobry jest śledź? Ekspert tłumaczy

Śledzie są też źródłem kwasów Omega 3. W stu gramach ryby jest ich sporo, przynajmniej kilkanaście gramów. Wystarczy zatem nawet niewielka ilość śledzia w diecie, by cennych dla zdrowia tłuszczy dostarczać każdego dnia.

O jakie konkretnie kwasy tłuszczowe chodzi? EPA (kwas eikozapentaenowy) i DHA (kwas dokozaheksaenowy), które przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania mózgu.

Dobroczynność witaminy D i kwasów tłuszczowych zawartych w śledziach potwierdza dr. inż. Grzegorz Tokarczyk, prof. ZUT, Kierownik Katedry Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.  -  Witamina D wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego, ułatwia przyswajanie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego, uczestniczy w prawidłowym działaniu gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz zapobiega depresji. Prawidłowy stan zaopatrzenia organizmu w witaminę D zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów, m.in. okrężnicy, piersi, jajnika, trzustki, prostaty, nerek, mózgu, jelita grubego i białaczki. Ponadto zwana jest ona witaminą słońca i wspiera nasz układ odpornościowy. W 100 gramach śledzia witaminy D jest ponad dziesięć razy więcej niż w szklance mleka - wyjaśnia.

materiał promocyjny
materiał promocyjny

Jego zdaniem niepowtarzalną cechą śledzi są zawarte w nich tłuszcze, będące cennym źródłem energii, a przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie z rodziny Omega-3.  Znaczną ilość tłuszczu śledzi stanowią właśnie tłuszcze dobroczynne dla zdrowia, szczególnie kwasy tłuszczowe Omega-3 - wyjaśnia ekspert.

Śledź nareszcie nie jest nudny. Może wylądować na twoim talerzu na wiele sposobów - na ciepło, w kanapce, z polskimi plackami ziemniaczanymi

Włączenie śledzi do diety ułatwia niezwykłe bogactwo oferty Lisnera. W sklepach znajdziemy zarówno śledzie Wiejskie, jak i śledzie w śmietanie czy śledzie a'la Matjas. Do wyboru jest jednak znacznie więcej - od "Śledzików na raz", które mogą być szybką przekąską, pożywnym śniadaniem lub sycącą kolacją. Te ryby mogą pojawić się na naszym stole jako śledzie w oleju, filety śledziowe w różnych sosach czy lubiane przez wielu śledzie w occie.

Filety śledziowe w sosach same w sobie mogą stanowić dodatek do codziennych obiadów - Lisner oferuje je na kilkadziesiąt sposobów. Można je też wykorzystać w sposób wyjątkowo kreatywny.

Mogą być na przykład jedzone na ciepło. Wystarczy ugotować ziemniaki, rozkroić je i wydrążyć. Wydrążony miąższ możemy zmieszać z odrobiną oliwy i oregano, ponownie włożyć do wydrążonych ziemniaków i w ten sposób zapiec. Śledzie Lisner w śmietanie podajemy na ciepłe jeszcze ziemniaki i przyprawiamy świeżą ilością świeżo posiekanego szczypiorku i odrobiną oleju lnianego.

Śledzie Wiejskie Lisnera można wykorzystać nawet do domowych sajgonek. Są marynowane,  z dodatkiem cebuli. Można je idealnie połączyć z pokrojonymi w paski marchewkami i ogórkami, a także kiełkami zielonego groszku. Zrobienie dania jest wyjątkowo szybkie - zajmuje dosłownie minuty. W zamoczony papier ryżowy zawijamy warzywa a także filet. Ściśnięte mocno odkrawamy kroimy na dwie części. Na talerz podajemy też sos - na przykład słodko-kwaśny, w którym sajgonki będą mogły zostać zanurzone dla nabrania głębi smaku. Dopełnią go ziarenka sezamu posypane na wierzch.

Śledzie można również serwować w kanapce. Idealny będzie tu śledź opiekany w zalewie, który świetnie sprawdzi się z dodatkiem sosu BBQ i sałatką Colesław, którą zrobić też jest bardzo łatwo. Przekrojone na pół bułki mleczne zapiekamy w piekarniku w temperaturze 150 stopni. W tym czasie kapustę mieszamy z majonezem, tartą marchewką  (oba warzywa surowe). Po posoleniu uzyskamy jedną z najsłynniejszych sałatek świata. Wyjęte z piekarnika bułki, które powinny przestygnąć, smarujemy sosem BBQ, a na niego układamy kapustę z wymieszanym majonezem. Na szczycie lądują przekrojone na pół filety Lisner, posypane siekaną cebulą czerwoną.

materiał promocyjny
materiał promocyjny

Zaskakujących sposobów na pojawienie się śledzi w naszej diecie jest więcej. Mogą bowiem wylądować na talerzu w sąsiedztwie dobrze znanych wszystkim placków ziemniaczanych, albo zostać podane w tempurze, z dynią, grillowane na znany w Japonii sposób "teriyaki".

Śledzie mogą, jak widać, zawitać do naszej diety na wiele zaskakujących sposobów i stać się źródłem dobroczynnych, poprawiających odporność substancji. Przepisów i sposobów na te jedne z obfitszych zdrowotnie, bardzo popularnych - a dzięki produkcji LISNER - tak łatwo dostępnych ryb, jest bowiem więcej. Warto je odkryć.