W biznesie warto postawić na szkolenia

W biznesie warto postawić na szkolenia (Shutterstock/Girts Ragelis)

Rozwijaj biznes i stwórz firmę otwartą na zmiany i innowacje. Zacznij od szkoleń

Trwający kryzys wywołany pandemią nie musi być czasem zastoju w firmie. Aby prowadzić innowacyjne przedsiębiorstwo, oparte o nowe rozwiązania, potrzebna jest jednak wiedza. Jak ją zdobyć? Okazuje się, że dziś jest to łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać.

Pandemia koronawirusa, która wybuchła na początku 2020 roku stanowiła gigantyczne wyzwanie dla wielu przedsiębiorstw. Wprowadzone w wielu krajach przepisy i zalecenia wymusiły zupełnie bezprecedensową zmianę podejścia do prowadzenia większości przedsiębiorstw. Zamiast wspólnych spotkań z biurze zostaliśmy "skazani" na wideokonferencje z własnych domów. Na dodatek pogłębiający się kryzys gospodarczy spowodował spore utrudnienia w działaniu wielu branż.

Nie chcemy zmian i unikamy innowacji?  

Dziś sytuacja zdążyła się już ustabilizować. Choć wciąż daleko nam do czasów sprzed pandemii, pracownicy przyzwyczaili się do nowego modelu pracy, a klienci zaczęli chętniej zawierać nowe współprace. W tym trudnym okresie dążenia do stabilizacji rzadko kiedy myślimy o zmianach i motywowaniu pracowników do podejmowania nowych działań. A to błąd. 
 
Co gorsza, nawet przed pandemią przedsiębiorstwa niechętnie podchodziły do innowacji. Jak wynika z badania "Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw" Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w latach 2017-2019 zaledwie 34,7 proc. działających w Polsce firm było aktywnych innowacyjnie (czyli próbowało wprowadzić choć jedną innowację). Dziś sytuacja może wyglądać jeszcze gorzej. Tymczasem to właśnie innowacje na różnych obszarach pozwalają firmie na rozwinięcie skrzydeł i powiększanie zysków.

Co to są innowacje i jak być innowacyjnym?  

Innowacja to działanie lub szereg działań prowadzących m.in. do stworzenia nowego lub ulepszenia istniejącego produktu czy usługi, stworzenia niewykorzystywanego dotąd rynku zbytu lub zastosowania nowej, bardziej efektywnej metody produkcji lub działania w ramach organizacji.  
 
Firma, która jest innowacyjna, to taka, która nie boi się częstych zmian, a potrafi też zaryzykować i wypłynąć na nieznane wody. Być może część z nowych produktów, usług czy rozwiązań okaże się strzałem w dziesiątkę i przyniesie spory zysk. Zresztą wprowadzanie innowacji to jedno z działań, których od przedsiębiorstw oczekują klienci. 
 
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Mastercard i Harvard Business Review Analytic Services, możemy wyróżnić pięć kluczowych cech, którymi powinna charakteryzować się każda innowacyjna firma. Badacze zauważyli, że innowatorzy: 
 
- myślą w perspektywie tygodni lub kwartałów, nie lat i jak najszybciej wprowadzają nowości na rynek (robi tak 96 proc. liderów innowacji), 

- wyciągają ze swoich działań wnioski, bazując na danych z wielu źródeł (73 proc.), 

- traktują innowacje priorytetowo już na najwyższych szczeblach władzy (niespełna 90 proc.), 

- zachęcają i inspirują pracowników do kreatywnego działania (84 proc.), 
stawiają na innowacje, aby zaspokoić oczekiwania klientów szukających wciąż nowych produktów lub rozwiązań. 


Shutterstock/fizkes

Skąd czerpać wiedzę i inspiracje?  

Aby innowacje wprowadzić w życie, potrzebna jest jednak wiedza, którą można byłoby wykorzystać. Skąd ją czerpać? Oczywiście ze szkoleń, które przydadzą się zarówno przedsiębiorcy prowadzącemu swój biznes, jak i pracownikom każdego szczebla. A okazuje się, że w dzisiejszych realiach jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek. Wszystko przez ogromny wzrost popularności nowych technologii wykorzystywanych do prowadzenia takich szkoleń.  
 
Obecnie w internecie aż roi się od różnego rodzaju platform pomagających z zdobywaniu wiedzy na temat zarządzania firmą. Rola marketingu w biznesie, sprawne zarządzanie firmowymi kontami social media, promowanie przedsiębiorstwa za pomocą reklam internetowych i wiele, wiele innych kursów czy szkoleń pozwala zdobywać nową wiedzą, którą można przekuć później w innowacje. 
 
Co więcej, bardzo istotne jest również, aby do kursów zachęcać swoich pracowników, którzy mogą dzięki nim zdobyć nowe umiejętności i przekuć je potem w bardziej efektywną pracę. Bardzo ważne jest również to, że szkolenia dla przedsiębiorców i pracowników mogą zainspirować do działania, a to może w przyszłości przełożyć się na wprowadzenie istotnych dla przedsiębiorstwa zmian, a więc zwiększenie innowacyjności firmy. 
 
Jakie są zalety płynące z udziału w szkoleniach? Wybraliśmy trzy najważniejsze z nich: 
 
- mogą podnieść jakość wykonywanej pracy i jej efektywność poprzez poznanie sprawdzonych rozwiązań ułatwiających pracę, 

- pozwalają na samorealizację pracowników, a także zachęcają do dalszego rozwoju, 

- zmuszają do wysiłku intelektualnego i często prowadzą do tak zwanej "burzy mózgów", która skutkować może nowymi, wartościowymi pomysłami. 
 
Rozglądając się po sieci, z łatwością znajdziemy dziesiątki szkół lub firm organizujących kursy, które pomagają w otwarciu się na zmiany, a także nauczą sprawnego ich wdrażania. W rezultacie w zasadzie pod ręką mamy tysiące kursów różniących się tematyką, zakresem wiedzy, czasem trwania i ceną.

Wygodniej i taniej niż kiedykolwiek  

Co więcej, w dzisiejszych czasach zdobywanie wiedzy czy nowych umiejętności jest łatwiejsze i wygodniejsze niż kiedykolwiek. Po pierwsze dlatego, że ogromna część ze szkoleń, do których dotrzemy w sieci prowadzona jest online. 
 
To przekłada się przede wszystkim na większą wygodę, bo kurs lub szkolenie możemy odbyć o dogodnej dla nas porze dnia i z dowolnego miejsca, bez konieczności dojeżdżania do innego miasta. Co więcej, kursy online w czasie pandemii są znacznie bezpieczniejszą formą i wpisują się w obowiązujący dziś w wielu miejscach hybrydowy model pracy. 
 
Po drugie, kursy online nie muszą kosztować fortuny. Oferta jest na tyle szeroka, że z powodzeniem znajdziemy interesujące szkolenie w niemal każdym przedziale cenowym. Co więcej, niektóre platformy pozwalają na przeprowadzenie części (lub nawet wszystkich) dostępnych kursów zupełnie za darmo.  
 
Dlaczego więc nie spróbować, skoro wzięcie udziału w kursach może nie musi kosztować wiele (lub może być w ogóle darmowe), a może przyczynić się do wartościowych zmian w przedsiębiorstwie?