Start-upy rosną w siłę. Warto spróbować różnych sposobów rozwoju własnego biznesu.

Start-upy rosną w siłę. Warto spróbować różnych sposobów rozwoju własnego biznesu. (Shutterstock/MemoryMan)

Start-upy w Polsce rosną jak grzyby po deszczu. Kobiety nie boją się innowacji

Start-upy wciąż częściej są zakładane przez mężczyzn. Na rynku nie brakuje jednak spektakularnych dowodów na to, że kobiety potrafią tworzyć rozwiązania, z których korzystają miliony. Każdy start-up ma bowiem szansę przerodzić się w jednorożca wartego miliard dolarów lub więcej.

Start-upy stają się w Polsce coraz popularniejsze. W ciągu pięciu ostatnich lat ich liczba w naszym kraju podwoiła się. W 2020 roku działało w Polsce niemal 5000 tego typu inicjatyw. Większość to firmy informatyczne i informatyczno-komunikacyjne. 

Mapa start-upów się zmienia  

Zmian dotyczących start-upów jest więcej. Początkowo stali za nimi głównie 30-latkowie, ale dziś nowatorskie rozwiązania wprowadzają też na rynek osoby, które przekroczyły czterdziestkę - wynika z analiz Google, Startup Poland i Kantar. 
 
Badania ostatniej pracowni wskazują też na sporą nierównowagę jeśli chodzi o płeć. W 2019 roku zaledwie 24 proc. start-upów zostało założonych przez kobiety. Trend widoczny jest nie tylko w Polsce - w USA odsetek ten wynosi ok. 10 proc., dane europejskie wskazują, że wśród inicjatorów start-upów kobiety stanowią 20 proc. 

Jak zostać jednorożcem? 

Start-upy czasami kojarzą się z projektami niezbyt dużymi, czy wręcz amatorskimi. To tylko część prawdy, bo tego typu przedsięwzięcie może mieć skalę małą, ale i szybko może przerodzić się w poważny biznes. W Europie działa bowiem 100 jednorożców, start-upów, które wyceniane są na co najmniej miliard dolarów.  
 
W rozwoju start-upu pomóc może wsparcie firm specjalizujących się w pomocy młodym przedsiębiorstwom - np. inkubatorów przedsiębiorczości. Udzielają one pomocy prawnej, księgowej, pomagają wybrać rodzaj prowadzonej działalności, dają dostęp do szkoleń. 

Business People Meeting Design Ideas Concept
Shutterstock/Rawpixel.com

Rodzaje start-upów. Jakie firmy rosną w siłę?  

Eksperci wyróżniają cztery typy najczęściej powstających się inicjatyw. Internet of Things (internet rzeczy), czyli interaktywne przedmioty i urządzenia, FinTech - start-upy zajmujące się finansami, np. oceną zdolności kredytowej, kryptowalutami, BioTech i MedTech - związane z badaniami, biotechnologią czy medycyną. Popularne są też startupy związane z funkcjonowaniem dużych miast, logistyką, bezpieczeństwem. Jednymi z najpopularniejszych są te działające w branży e-commerce.  
 
Warto też podkreślić, że start-upy mogą liczyć na coraz większą przychylność firm wyspecjalizowanych w finansowaniu innowacji. Fundusze venture capital, nastawione na średnio i długoterminowe zyski, przeznaczyły na inwestycje w polskie sturt-upy w 2020 roku aż 1,5 mld zł. 

Team work process. Two women with laptop in open space office. Business concept. Film effect and sun glare effect
Shutterstock/Alex from the Rock

Rozwijać się pomimo pandemii  

Skorzystanie z doświadczeń i narzędzi tych, którzy współpracowali z wieloma start-upami może być szczególnie ważne w dobie pandemii. Z badań Startup Poland wynika bowiem, że epidemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na blisko 40 proc. inicjatyw. Z tych samych badań wynika, że dla 30 proc. początkujących przedsiębiorców pandemia okazała się szansą - wpłynęła na ich biznesy pozytywnie.  
 
Skorzystanie z szansy, jaką daje uruchomienie własnego start-upu jest możliwe, bez względu na to, jak wygląda nasza dotychczasowa droga zawodowa. Kobiety coraz częściej udowadniają, że potrafią tworzyć innowacyjne narzędzia, z których korzystają później miliony osób. Może więc czas założyć własny start-up?