Aleksandra Żebrowska opowiedziała o początkach swojej firmy.

Aleksandra Żebrowska opowiedziała o początkach swojej firmy. (Fot. Dominik Cudny)

Jak zostać #JednązWielu? One przecierały ścieżki do sukcesu, teraz dzielą się bezcennym doświadczeniem

Kobiety wielokrotnie udowadniały, jak przecierać szlaki, wyznaczać trendy i być liderkami. Tydzień, w którym świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Kobiet to dobry czas, by przypomnieć największe dokonania kobiet. I by pokazać, jak wiele firm dzisiaj jest świetnie przez nie zarządzanych.

Kobiet-ikon w historii jest wiele, niektóre zapisały się jednak w zbiorowej świadomości wyjątkowo. Maria Skłodowska-Curie była pierwszą kobietą uhonorowaną Nagrodą Nobla. Tytuł, przyznany jej dwukrotnie - w roku 1903 i 1911 - pomógł otworzyć drzwi do sukcesu w nauce innym. A raczej uchylić, bo spośród 622 nagród przyznanych przez szwedzką akademię tylko 23 trafiło w ręce kobiet.


Materiał promocyjny

Kobiety wcześnie zaczęły też odnosić spektakularne sukcesy w biznesie. Jako pierwsza granicę miliona dolarów przekroczyła Madam C. J. Walker, Amerykanka znana jako Sarah Breedlove. Założona przez nią w roku 1910 firma Manufacturing Company przełamała zarówno seksistowskie, jak i rasowe stereotypy. I dziś trzeba im przeciwdziałać, bo kobiety są właścicielkami co trzeciej firmy na świecie. W USA problem natury rasowej wciąż jest obciążeniem - jedynie 21 firm należących do kobiet ma czarnoskóre właścicielki. 

Pamięć o pionierkach, które zainspirowały miliony kobiet, w marcu celebruje Google. Dzięki jego akcji #JednazWielu można poznać kobiety, które w przeszłości odniosły sukces, oraz te, które dziś inspirują nowe pokolenia.

Biznesy kobiet na mapach Google

Prowadzenie firmy jest powodem do dumy, Google wychodzi jednak z założenia, że ważnym aspektem, który wymaga podkreślenia, jest to, kto za firmą stoi. Dlatego też w Wyszukiwarce i na Mapach Google zobaczyć możemy nowy atrybut - "Firma zarządzana przez kobiety". Ikona umieszczona wśród informacji o przedsiębiorstwie jest wyraźnym sygnałem dla konsumenta i rynku.

Od momentu wprowadzenia nowej funkcji zyskała ona sporą popularność. Zaznaczyło ją już 30 tys. podmiotów. Google podkreśla, że aktualizacja danych zawartych w internetowym profilu może być sposobem na osiągnięcie sukcesu. Pomaga bowiem w dotarciu do klientów. Firmy, które dbają o precyzyjne i "świeże" dane otrzymują średnio 4,3 razy więcej telefonów, a ich strony odwiedza 2,6 razy więcej zainteresowanych.

Pokazują, jak zarządzać

Google wspiera kobiece biznesy na wiele sposobów. Oferuje bezpłatne szkolenia i ułatwia start. W ramach programu "Firmy Jutra" przygotowanego we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju oraz Operatorem Chmury Krajowej, można zdobyć bezcenną wiedzę na temat wyzwań wywołanych przez pandemię koronawirusa, zrozumieć znaczenie transformacji cyfrowej, znaleźć sposoby na przeniesienie działalności do internetu. Dzięki darmowemu cyklowi spotkań można poznać tajniki marketingu internetowego, sposoby na zwiększenie sprzedaży, a nawet - w trakcie indywidualnych konsultacji - wybrać ścieżkę rozwoju dla swojego biznesu.

Siłę tego wsparcia poznała Katarzyna Szwarc, właścicielka firmy MoonDot, która sama projektuje i tworzy wygodne dziergane pufy, pokrowce na stołki, poduchy i kolorowe koszyczki.


Katarzyna Szwarc, MoonDot

- Podczas szkoleń dowiedziałam się jak skutecznie pozycjonować mój biznes dzięki wyszukiwarce i jakie zmiany wprowadzić na stronie, by potencjalni klienci mogli trafić na moje produkty. Strzałem w dziesiątkę okazała się. zmiana opisów zdjęć. Dzięki temu prostemu zabiegowi trafiają do mnie również ci klienci, którzy szukają produktów przez grafiki w wyszukiwarce - mówi Katarzyna Szwarc.

Plan rozwoju Moon Dot w sieci zaproponowanym przez doradcę Firm Jutra sprawiła, że właścicielka w najtrudniejszym czasie pandemii, nie tylko nie zauważyła spadku zamówień, ale odnotowała ich wzrost aż o ponad 70 proc.

Kolejna inicjatywa, która pozwala rozwijać firmę to Google for Startups. W Polsce pojawiła się przed sześcioma laty. Campus, mieszczący się w Warszawie, prowadzi programy akceleracyjne i współpracuje z mentorami, inwestorami i społecznościami przedsiębiorców.

Francis&Henry - kobieca firma, która odnosi sukces

O początkach swojej firmy opowiada też Aleksandra Żebrowska. - Na samym początku istnienia naszej firmy powstało kilka flagowych produktów we współpracy z konstruktorką Teresą Sedą, dzięki której moje projekty-rysunki zostały przeniesione najpierw na szablony, później pierwsze wzory, a po wielu miesiącach prac i poprawek gotowe zestawy trafiły w ręce pierwszych mam, które testowały je na sobie - wyjaśnia.

Firma Aleksandry Żebrowskiej z odzieżą dla mam, jest ze wszech miar kobieca.  - Tak się składa, że obecnie rzeczywiście zatrudniam tylko kobiety, a połowa naszego zespołu to moje siostry, z którymi od zawsze dobrze się dogaduję - wyjaśnia. Zastrzega jednocześnie, że firma nie jest "antymęska". - Prowadzę firmę z produktami dedykowanymi dla kobiet, ale to nie znaczy, że nie zatrudniłabym mężczyzny. Mam bardzo fajnego brata, nie wspominając już o mężu - zaznacza.


Francis&Henry, fot. Olek Pobikrowski

Jak wyjaśnia, w pracy z kobietami fascynuje ją ich energia i to, co potrafią zdziałać, kiedy zamiast rywalizować, wspierają się nawzajem. - Mam wrażenie, że przez lata, wiele naszych wspólnych kobiecych zmagań, problemów, było tematami tabu. A dzisiaj te wszystkie wyzwania coraz częściej poruszane są przez kobiety z dumą, empatią, ciepłem i zrozumieniem - podsumowuje Aleksandra Żebrowska.

Masz pomysł na biznes? Miej swój start-up. Google pomoże

Jedną z pierwszych kobiet, która przekonała się o tym, jak w praktyce działa wsparcie ze strony Google for Startups jest Katarzyna Dorsey. Zajmuje się tworzeniem asystentów głosowych opartych na sztucznej inteligencji od 2016 roku, kiedy to powstało Yosh.AI. Dziś z rozwiązań tworzonych przez startup korzystają firmy e-commerce na całym świecie.


Katarzyna Dorsey, Yosh.AI

- Google for Startups otworzyło przede mną wiele możliwości. Od samego początku istnienia Campusu uczestniczyłam w wykładach, spotkaniach i programach organizowanych przez Google, ucząc się jak budować globalny startup. To właśnie z rekomendacji Campusu pojechałam do Doliny Krzemowej na program akceleracyjny BlackBox, który zmienił moje życie. To była długa podróż, od pracy w korporacji do własnego biznesu, ale było warto - podkreśla.

Google zaprasza przedsiębiorcze kobiety do projektu #JednazWielu. W marcu firma zachęca kobiety, by oznaczały swoje biznesy w Wyszukiwarce i na Mapach Google jako te prowadzone przez kobiety, a w mediach społecznościowych opisywały swoją drogę do sukcesu, oznaczając ją hasztagiem #JednazWielu. Potencjał tkwiący w kobietach wciąż warto bowiem promować i wspierać.

Aby skorzystać z bezpłatnych szkoleń i rozwinąć swój biznes w internecie wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie www.firmyjutra.pl

Aby rozwijać swój pomysł na startup, bądź skalować już ten powstały warto dołączyć do społeczności Google for Startups na stronie www.campus.co/warsaw.