Jak być aktywnym wiosną?

Jak być aktywnym wiosną? (Shutterstock/Inna Limanskaya)

Wiosna za rogiem, a ty nie możesz się obudzić? Spokojnie, są na to sposoby

Wiosnę czuć już w powietrzu, dni są coraz dłuższe, a drzewach pojawiają się zielone pąki. Cała przyroda budzi się do życia, ale ty jakoś nie możesz się dobudzić. Spokojnie, wczesnowiosenny spadek energii to normalna sprawa. I na szczęście są na niego sposoby.

To, że wiosną często odczuwamy większe zmęczenie, wydaje się nielogiczne. Przecież słońce grzeje, jest coraz cieplej i wszystko wokół rozkwita. Nasze organizmy wcale nie są obojętne na te zmiany, po prostu potrzebują czasu, żeby się do nich przystosować. Zmęczenie nie musi być oznaką problemów - przedwiośnie to po prostu czas, gdy ciało przestawia się na nieco inny tryb, a to zabiera sporo energii. Nie oznacza to jednak, że nie możemy zrobić nic, żeby wspomóc ten proces. Oto kilka metod, które w tym pomogą.

Wysypiaj się

Sen dłuższy niż 7 godzin to nie zachcianka ani strata czasu. Jeśli masz co do tego wątpliwości, zapytaj zawodowych sportowców. Każdy z nich ma odpoczynek wpisany w plan treningów i traktuje to śmiertelnie poważnie. O ilość i jakość snu dbają też modelki - większość z nich zapewnia, że historie o ich imprezowym trybie życia to mit, bo zarywając regularnie noce, nie sposób zachować pięknej cery bez zmarszczek. 

Jeśli nasz organizm krzyczy "chce mi się spać", to w pierwszej kolejności należy postarać się tę potrzebę zaspokoić. Litry kawy i napojów energetycznych to tylko półśrodki. Mogą szybko postawić na nogi, ale nie zastąpią najważniejszej funkcji snu, czyli regeneracji. Wczesną wiosną nie rób sobie też wyrzutów o drzemki w ciągu dnia. O ile nie są zbyt długie i nie zaburzają Twojego rytmu dobowego, nie ma w nich nic złego.

Zadbaj o uzupełnienie niedoborów

Wiosenna ospałość to często skutek niedoboru witamin i minerałów. Zimą nasza dieta jest zwykle uboga w świeże warzywa i owoce, więc nie zawsze dostarcza nam wszystkich niezbędnych składników. Łatwo doprowadzić zwłaszcza do niedoboru witaminy D. To wyjątkowa substancja, bo nasz organizm syntetyzuje ją sam pod wpływem promieni słonecznych. Zimą słonecznych dni jest mniej, więc konieczne może okazać się uzupełnienie niedoborów. Dobrym sposobem jest też spędzanie większej ilości czasu na słońcu.

Full length body size profile side view of attractive cheerful cheery wavy-haired lady riding bike without legs delivering decoration event having fun isolated pink pastel color background
Shutterstock

Wzbogać dietę

A co z innymi witaminami? Ogólna zasada jest prosta - najlepiej przyswajalne ich formy znajdziemy w jedzeniu. Już niedługo w warzywniakach pojawią się pierwsze nowalijki, a skomponowanie zbilansowanej diety z sezonowych produktów przestanie być problemem. Póki co warto sięgnąć po "superfoods", czyli pokarmy wyjątkowo bogate w korzystne dla zdrowia składniki. I nie muszą to być wcale drogie specyfiki o egzotycznych nazwach. 

Fantastycznym superfood jest choćby sok z kiszonych buraków, który jest naturalnym probiotykiem i stanowi  świetne źródło antyoksydantów i witaminy C. Inny przykład to kiełki. Rzeżuchę przed Wielkanocą wysiewał niemal każdy z nas, a uprawa innych kiełków jest tylko odrobinę bardziej skomplikowana. Witaminy, którymi są napakowane dodadzą nam energii, a optymistycznie zielony kolor sprawi, że zwykłe kanapki staną się bardziej wiosenne.

Dietetycy zachęcają do wprowadzania do diety jak największej ilości kolorów z prostego powodu - kolorowe produkty spożywcze to zazwyczaj warzywa i owoce, a zawarte w nich barwniki korespondują z mikroelementami, których dostarczają. Czerwone warzywa i owoce, zwłaszcza jagody, zawierają antyoksydanty zapobiegające rozwojowi miażdżycy, nadciśnienia i wysokiemu poziomowi cholesterolu. Zielone warzywa liściaste to samo zdrowie. 70 gramów jarmużu zaspokoi prawie 700 proc. naszego dziennego zapotrzebowanie na witaminę K, 206 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę A i 134 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Żółte warzywa z kolei, zawierają alfa i beta karoten, który w organizmie przekształca się w witaminę A, która poprawia odporność i wspomaga funkcjonowanie oczu, stawów i kości. 

Rusz się

To była ciężka zima dla osób próbujących utrzymać formę. Nie ukrywajmy, siłownie i kluby fitness nie tylko pomagają ułożyć sensowny plan treningowy, ale także motywują. Bo skoro już się zapłaciło za karnet, to nie można pozwolić, żeby się zmarnował, prawda? 

Wiosną na szczęście pojawia się jeszcze lepsza motywacja do tego, by ruszyć się z kanapy - piękna pogoda. Jogging lub rower na łonie natury, ćwiczenia w odosobnionym zakątku parku albo po prostu długi spacer po lesie to znakomite i bezpieczne sposoby, aby się rozruszać, dotlenić, a przy okazji obserwować, jak świat z dnia na dzień pięknieje.