fot. shutterstock

fot. shutterstock (fot. shutterstock)

Firmy włączają zielone światło dla ekologii. To rewolucja, która dzieje się na naszych oczach

Zmiana oczekiwań klientów, odpowiedzialność za stan środowiska, możliwość optymalizacji przekładającej się na zysk - to wszystko sprawia, że firmy stają się przychylne ekologicznym rozwiązaniom. Ich wdrażanie nie byłoby jednak możliwe bez partnerów, którzy proces transformacji są w stanie wspierać na przykład szybką dostawą niezbędnych komponentów.

Świat odchodzi od węgla, ropy i gazu, kieruje się ku odnawialnym źródłom energii. W ciągu najbliższych dekad czeka nas wiele zmian - samochody, nawet ciężarowe i dostawcze, mają być napędzane silnikami elektrycznymi lub wodorem. Ślad węglowy, jaki wytwarzamy, ma ulec zmniejszeniu. Dlaczego ekologia zyskuje na znaczeniu i w jaki sposób firmy mogą włączyć się do zielonej rewolucji, by na tym skorzystać?

Trzy powody, dla których twoja firma powinna być eko

Ekologia staje się coraz ważniejsza dla konsumentów, dlatego firmy, niezależnie od tego, w jakim segmencie działają, przyłączają się do zielonej rewolucji. Ten trend ma trzy główne źródła. Po pierwsze konsumenci, coraz bardziej świadomi, chętniej sięgają po produkty ekologiczne. Rośnie też świadomość wśród samych firm - rozumieją one swoją odpowiedzialność za stan środowiska i dostrzegają korzyści, jakie przynosi bycie eko. Ekologia ściśle wiąże się bowiem z innowacjami, a ich stosowanie po prostu się opłaca.

Po trzecie zaś Unia Europejska wyznaczyła ambitny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej. Do 2050 roku firmy nie powinny pozostawiać śladu węglowego. W ostatnich dniach tempo zbliżania się do tego celu przyspieszyło - do roku 2030 redukcja emisji CO2 ma bowiem wynieść 55 proc., wcześniej zakładano 40 proc.

Powodów, by do zielonej rewolucji się przyłączać jest jeszcze więcej. Korzystanie z odnawialnych źródeł daje też niezależność od zewnętrznych dostawców, pozwala ograniczać wydatki. Ceny prądu w Polsce rosną m.in. przez wyższe koszty związane z emisją CO2. A że ok. 80 proc. energii w Polsce wciąż wytwarzanych jest z węgla, ryzyko dalszego wzrostu cen jest spore.


fot. shutterstock

Zmniejszyć swój ślad węglowy. Firmy coraz częściej instalują baterie słoneczne

Coraz więcej firm przyjmuje więc strategie, których celem jest ograniczenie wpływu na środowisko - zarówno podczas prac projektowych, jak i wytwarzania produktów czy świadczenia usług. Można to osiągnąć, zwiększając wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Stąd rosnąca w Polsce popularność fotowoltaiki. Sumaryczna moc tego typu instalacji w 2020 roku osiągnie, według przewidywań ekspertów, 2,5GW, a w ciągu kolejnych pięciu lat może zwiększyć się do 7,8 GW. Tempo wzrostu popularności "energii ze słońca" daje Polsce piąte miejsce w Europie.

Innowacyjną technologię da się bowiem wdrożyć niezależnie od profilu działalności - z baterii słonecznych zasilać można zarówno biura, w których projektowane są produkty, kreowane usługi, zasilać można nimi maszyny czy na przykład serwery. Źródłem energii mogą być oczywiście i farmy wiatrowe, których przybywa w Polsce - ich moc wynosi obecnie 6,4 GW. Daje to grubo ponad 1000 instalacji.

Grunt to znaleźć niezawodnego dostawcę i partnera

W jaki sposób wdrożyć w swojej firmie przejście na nowe źródła energii? Czy skomplikowane i innowacyjne urządzenia są dostępne? Okazuje się, że tak. W Polsce działają bowiem globalne firmy wyspecjalizowane w dostarczaniu przemysłowi komponentów, które umożliwiają zmniejszenie uzależnienia od tradycyjnych źródeł energii. RS Components, globalny dystrybutor automatyki przemysłowej, elektryki, elektroniki oraz innych produktów dla szeroko rozumianego przemysłu, jest firmą, która dostarcza produkty, umożliwia implementację "zielonych rozwiązań".

Siłą firmy jest skala jej działalności - w bazie ma ponad 550 tys. produktów, z których większość może zostać dostarczona do klienta w ciągu 24 godzin. Przejście na energię odnawialną, zmiana parku maszynowego na bardziej innowacyjny, optymalizacja procesu produkcji, nie musi więc wiązać się z ryzykiem braku dostępności do części zapasowych czy innych podzespołów potrzebnych, by zapobiec przestojom w firmie. Szybkie tempo realizacji zleceń i szeroki asortyment sprawiły, że RS Components stał się partnerem kilkunastu europejskich firm.

Jak twoja firma może przyłączyć się do zielonej rewolucji?

RS Components nie tylko dostarcza rozwiązania umożliwiające bardziej ekologiczny model działania, sama również wdraża procedury, które mają zmniejszyć jej ślad węglowy. Dlatego optymalizuje swoje działania związane choćby z logistyką, wysyłką, a nawet pakowaniem produktów.

Sposobów na to, by być bardziej ekologicznymi, jest sporo - od optymalizacji procesów produkcyjnych, przez wymianę parku maszynowego na bardziej wydajny, po zmiany dotyczące ogrzewania, oświetlenia, sposobu dbania o czystość. Wszystkie te pola dają miejsce na innowacje i ekologię.

Lokalna zmiana - globalny efekt

Firmy, nawet te, które działają globalnie, mają też wpływ na lokalne środowisko i społeczności. Zakłady, które wysyłają towar do całej Polski, Europy czy na inne kontynenty, funkcjonują przecież w konkretnych miejscach. Dlatego tak istotna jest kwestia lokalnych inicjatyw, które mają na celu ochronę przyrody, podnoszenie jakości wód czy powietrza w danym regionie. To przekłada się na globalną zmianę, wymaga jednak inwestycji i innowacji.

RS Components w 2020 roku rozpoczęła współpracę z uczelniami wyższymi, by już dziś, wraz z przyszłymi inżynierami, rozwijać innowacyjne technologie. Bez nich ograniczenie emisji spalin czy pozyskiwanie energii ze źródeł alternatywnych będzie w przyszłości niemożliwe. Firma przyłącza się do światowego trendu wspierania i finansowania młodych naukowców, popiera też działania edukacyjne, które sprzyjają przejściu na "zieloną stronę mocy".

Przedsiębiorców, którzy korzystają na byciu eko może być więcej - wystarczy sięgnąć po doświadczenia partnera biznesowego.