Materiał promocyjny
Rodzina, zdrowie, technologie i rozwój osobisty – szczęście oczami Polaków [Raport Amazon]
Dla 70 proc. Polaków, w tym klientów Amazon, prawdziwa radość tkwi w spędzaniu czasu z bliskimi, a średnio połowa odczuwa satysfakcję, dbając o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne. Na nasz komfort życia najmocniej wpływa z kolei technologia – a szczególnie możliwość zakupów online. Co więcej — zgodnie z wizją badanych Polaków, w idealnym świecie równość praw jest normą, a wzajemny szacunek — fundamentem szczęśliwego społeczeństwa. Między innymi do takich wniosków prowadzi najnowsze badanie Amazon.
Satysfakcja to według definicji ogólna ocena zadowolenia z życia, którą odnosimy do własnych standardów. Nie wpływają więc na nią wyłącznie czynniki zewnętrzne, a raczej to, co sami uznamy za wartościowe. Niektóre aspekty są jednak wspólne dla ogółu społeczeństwa – najnowsze badanie Amazon i portalu Gazeta.pl pokazało, z czym Polacy utożsamiają szczęście i jakie elementy codzienności się na nie składają. Sprawdź, czy Twoje poczucie życiowej radości jest bliskie ankietowanym.
Nieoceniona wartość ma „swoje serce” w domu
To „życie rodzinne” i „relacje z bliskimi” pojawiały się w odpowiedziach aż co drugiego respondenta (52 proc.). Na pytanie: „Co sprawia, że czujesz się szczęśliwy na co dzień?” aż 70 proc. rodaków odparło: „spędzanie czasu z najbliższymi”. Satysfakcję czerpiemy też jednak sami z siebie – i właśnie to pokazaliśmy, przypisując jej źródło: „dbaniu o własne zdrowie i ciało” (30 proc.), „podróżom i odkrywaniu nowych miejsc” (29 proc.), a także szeroko pojętemu „hobby” (25 proc.). Sumując te trzy odpowiedzi, okazuje się, że tzw. quality time alone, czyli jakościowy odpoczynek we własnym towarzystwie, jest dla nas równie ważny, co czas spędzany z bliskimi.
Z badań Amazon i Gazeta.pl wynika również, że dla 61 proc. ankietowanych podstawą troski o samego siebie jest odpowiedni relaks w czasie wolnym. Średnio 1 na 3 badanych (38 proc.) poświęca go realizowaniu pasji, a dla około ¼ ankietowanych (26 proc.) dobry dzień łączy się z ruchem i uprawianiem sportu – może to być spacer, joga, bieganie czy coraz popularniejsze – sztuki walki.
Praca – ważna, ale nie najważniejsza
Równie ważnym obszarem, dającym Polakom poczucie satysfakcji, jest praca i rozwój – ten zawodowy, ale także osobisty. Aż 39 proc. badanych stara się po prostu robić w życiu to, co lubi – najlepiej w przyjaznym i dającym możliwość rozwoju środowisku. Chętnie szukamy więc profesji, które na to pozwalają. Praca (16 proc.) i prowadzenie domu (14 proc.), a także własnej firmy (4 proc.) dają poczucie życiowej satysfakcji ponad jednej trzeciej z nas (po zsumowaniu wyników). Średnio co piątego badanego Polaka (18 proc.) praca wręcz uszczęśliwia! M.in. właśnie dlatego coraz większą popularnością cieszą się programy wspierające rozwój pracowników, szkolenia czy inicjatywy pomagające w przebranżowieniu się tym, którzy chcą łączyć zdobyte umiejętności i zainteresowania z zawodem wykonywanym na co dzień.
Dbanie o „swoją przyszłość”, a także o „własny rozwój intelektualny” sprawia, że jesteśmy z siebie zadowoleni – takie zdanie wyraziło odpowiednio 23 proc. i 22 proc. ankietowanych. Coraz lepiej rozumiemy też, że nie samą pracą człowiek żyje – liczy się dla nas tzw. work-life balance (18 proc.), czyli zachowywanie równowagi między pracą a czasem prywatnym.
Rozrywka i technologie to nieodłączny element radości
Wyniki badania Amazon i Gazeta.pl wskazują, że 39 proc. Polaków czuje się szczęśliwa, gdy może swobodnie oddać się rozrywce. Co czwarty z nas ogląda filmy, seriale, programy na VOD czy w serwisach streamingowych – i to nie tylko na kanapie w domu, ale także w drodze „do” i „z” pracy lub szkoły. Więcej niż co czwarta kobieta (27 proc.) i niemal co trzeci mężczyzna (30 proc.) korzysta lub skorzystali w tym celu z usług Amazon. Spośród nich już co trzecia osoba wybrała coś z oferty Prime Video (serwisu streamingowego Amazon z tysiącami seriali, filmów i programów rozrywkowych), a 27 proc. wykupiło subskrypcję. Z kolei w gry na Prime Gaming gra 21 proc. osób z grupy wiekowej 18-24 lata, objętej badaniem. Blisko co trzecia osoba korzystająca z usług Amazon posiada także elektroniczne gadżety i urządzenia przenośne tej firmy. Za przykład może posłużyć Kindle, czyli elektroniczny czytnik książek, dzięki któremu wiele ulubionych lektur można mieć zawsze pod ręką.
Wszystko, co miłe i relaksujące, musi być dla nas komfortowe. Dlatego szczególnie doceniamy dziś technologie, dzięki którym załatwiamy codzienne sprawy szybciej i wygodniej. Prawie połowa badanych Polaków (48 proc.) ocenia, że największym wsparciem dla ich komfortu jest możliwość robienia internetowych zakupów, pozwalająca zaoszczędzić czas i pieniądze. Na drugim miejscu plasują się serwisy społecznościowe i komunikatory, z których w celach rozrywkowych – ale także możliwości pogłębiania hobby i rozwoju osobistego – korzysta niemal co trzeci Polak (28 proc.) ankietowany przez Amazon i Gazeta.pl. Dzięki nim łatwiej pozostawać w kontakcie z bliskimi, choć dużo częściej dotyczy to kobiet (51 proc.) niż mężczyzn (42 proc.).
Z pewną nieśmiałością podchodzimy, póki co do sztucznej inteligencji (AI) – co dwudziesty Polak (5 proc.) uczestniczący w badaniu Amazon i Gazeta.pl, deklaruje, że posiłkuje się nią w pracy i w domu. Nie zawsze mamy jednak świadomość, że sztuczna inteligencja jest obecna w wielu obszarach naszej codzienności – to AI często stoi za bezpieczeństwem i wygodą naszych zakupów online. Z kolei dzięki rozwiązaniom smart home nasze domy stają się bardziej funkcjonalne i „inteligentniejsze”.
Szczęśliwy świat, to świat w którym...
Wbrew powszechnym wyobrażeniom i krytycznym głosom, Polacy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że ich przyszłość zależy od kondycji świata, dlatego starają się dbać o środowisko. Średnio aż 8 na 10 badanych rodaków deklaruje, że segreguje śmieci, 69 proc. oszczędza wodę, a 65 proc. energię elektryczną – to o te aspekty staramy się dbać najbardziej. Ponieważ zakupy stanowią nieodłączną część naszej codzienności, usiłujemy także zwracać uwagę zarówno na to, co kupujemy (choć mniej niż 20 proc. Polaków wybiera ekologiczne produkty i marki działające w zrównoważony sposób), jak i na to, w jakiej formie otrzymujemy swoje zakupy. Ponadto aż 61 proc. ankietowanych używa także na co dzień wielorazowych opakowań, a 18 proc. wybiera ekologiczne formy transportu.
Jesteśmy też niezwykle zgodni co do tego, jaki marzy nam się świat. Jak pokazują badania Amazon i Gazeta.pl – przede wszystkim zależy nam na tym, by ludzie mieli równe prawa i szanowali wzajemnie swoje poglądy, na co wskazała prawie co trzecia ankietowana osoba (31 proc.). Blisko co piąty badany Polak (18 proc.) chciałby żyć w świecie bez ciągłego pośpiechu, stresu i presji, w którym nie ma przemocy (17 proc.). Zdaniem ankietowanych, ludzie powinni sobie pomagać, być uśmiechnięci i akceptowani bez względu na swoje preferencje. Badanie po raz kolejny pokazało, że to właśnie te wartości przedkładamy nad aspekty materialne.
Nawet jeśli to tylko deklaracje, coraz mocniej zdajemy sobie sprawę z tego, że droga do lepszej rzeczywistości w coraz większym stopniu wiedzie przez technologie i programy rozwojowe – od tych, zapewniających ludziom godne warunki pracy, po wspierające zdrowie psychiczne. I zamiast bać się nowości, coraz lepiej potrafimy z nich korzystać!
*Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1096 osób w dniach 23-26 lutego 2024.
Materiał promocyjny Amazon