Zakupy w sieci

Zakupy w sieci (Fot. Adobe)

Jak bezpiecznie kupować przez internet?

Zakupy w sklepach stacjonarnych mają wiele zalet. Jednak w sytuacji, gdy zamiast buszować po galeriach handlowych musimy ograniczyć się do sklepów internetowych, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach zakupów w sieci. Podpowiadamy, co zrobić, by były one bezpieczne i przyjemne.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że zakupy przez internet są szalenie wygodne. Przeglądając oferty kolejnych sklepów i wrzucając przeróżne produkty do koszyka, warto jednak zachować zdrowy rozsądek, by uniknąć oszustw. Nie bójmy się zakupów online, ale róbmy je mądrze. Co to oznacza w praktyce? 

Sprawdź wiarygodność sklepu  

Już na pierwszy rzut oka można ocenić, czy strona wygląda profesjonalnie. Jeśli odwiedzamy ten sklep po raz pierwszy, warto przeklikać wszystkie zakładki - dane adresowe, regulaminy, informacje o płatnościach, dostawach i reklamacjach. Solidny sprzedawca nie powinien niczego ukrywać. Zawsze korzystaj ze stron posiadających certyfikat SSL, zapewniający bezpieczne połączenie internetowe i poufność wpisywanych przez ciebie danych. Stronę z takim certyfikatem poznasz po zielonej kłódce wyświetlającej się na pasku z "https". Zapytaj znajomych czy korzystali kiedyś z tego sklepu, zamiast czytać opinie w internecie - mogą być fałszywe. Możesz także wysłać zapytanie do biura obsługi klienta np. w sprawie danego produktu lub odnośnie regulaminu. Jeśli nie otrzymałeś odpowiedzi, jest ona zdawkowa, pełna błędów lub brakuje podpisu osoby, która odpowiada na twoje zapytanie, lepiej zrezygnować z transakcji. 

Panuj nad swoimi pieniędzmi  

Co innego widzieć, jak gotówka znika z portfela, a co innego beztrosko płacić za zakupy przez internet. Nawet samo używanie karty w sklepie jest dla wielu osób zgubne. Ze świecą szukać osoby, która choć raz po zalogowaniu na konto nie zrobiła wielkich oczu na widok stanu konta. Warto więc ustawić sobie na koncie limity płatności online (możemy tego dokonać samodzielnie i zmieniać je w dowolnym momencie), by pod wpływem emocji nie wydać za dużo. Dobrym pomysłem jest prowadzenie domowego budżetu i odnotowywanie wszystkich wydatków. 

Ubezpiecz się na wszelki wypadek  

Chargeback to darmowe "ubezpieczenie" zakupów w sieci, które przysługuje tylko, jeśli płacimy kartą. O szczegółach i zasadach powinien opowiedzieć nam pracownik banku, w którym mamy kartę. To bardzo duże udogodnienie, które pozwala bezpiecznie robić zakupy i umożliwia odzyskanie środków, jeśli sprzedawca nie wywiąże się z umowy i np. nie wyśle nam towaru, choć zapłaciliśmy za niego online. Trzeba będzie jednak wykazać w banku, że próbowaliśmy osiągnąć porozumienie ze sprzedawcą, ale ten nie współpracował. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku pieniądze wrócą na twoje konto. 

Analizuj formy płatności

Dobry sklep posiada solidną platformę, a to można ocenić choćby po rodzajach form płatności. Płatność kartą wymaga wprowadzenia numeru twojej karty, daty ważności oraz kodu CVV2 mieszczącego się po prawej stronie paska, na drugiej stronie karty (tam gdzie znajduje się twój podpis), dlatego tak ważny jest certyfikat SSL, szyfrujący poufne dane. Na ogół możesz także skorzystać z szybkich przelewów i tradycyjnej formy, dokonując przelewu na swoim rachunku w banku. Zawsze też możesz zadzwonić na infolinię i zapytać pracownika, jakie dodatkowe środki możesz wdrożyć, by dokonywać bezpiecznych przelewów. Może to być np. dodatkowe uwierzytelnianie przez SMS lub aplikację mobilną. Dzięki temu szybko się zorientujesz, jeśli twoja karta (lub same dane) wpadnie w ręce oszusta. 

Doceń wygodę  

Jeśli dany sklep spełnia twoje oczekiwania i nie masz do jego funkcjonowania żadnych zastrzeżeń, możesz utworzyć konto, by dane uzupełniały się automatycznie. Zaawansowane platformy dają możliwość przypisania karty do konta, co przyspiesza zakupy - nie musisz ponownie wprowadzać wszystkich danych. To istotne szczególnie w takich momentach, gdy nie masz komfortowych warunków i ktoś mógłby podejrzeć twoje dane. W trosce o swoje poufne informacje warto także pamiętać o aktualizacji programu antywirusowego i ograniczyć swoje wędrówki w najciemniejsze zakątki sieci. 

Znaj swoje prawa 

Robiąc zakupy przez internet masz 14 dni na odstąpienie od umowy oraz zrezygnowanie z zakupu, jeśli produkt nie jest zgodny z twoimi oczekiwaniami. Nie musisz podawać powodu swej decyzji. Trzeba jednak skontaktować się ze sklepem i wypełnić specjalny formularz zwrotu/odstąpienia od umowy. Nie daj sobie wmówić, że sklep nie przyjmuje zwrotów, a jeśli taki napis widnieje na stronie, lepiej od razu zrezygnować ze składania zamówienia. Oczywiście zwrot produktu wiąże się z niedogodnością, jaką jest jego odesłanie do sklepu, jednak warto z tej opcji korzystać, zamiast żałować swoich zakupów.  
 
Jaką opcję dostawy wybrać? Teoretycznie wydawać by się mogło, że przesyłkę kurierską - przecież na pewno będziesz w domu i ją odbierzesz. Warto jednak pamiętać, że kurierzy mogą każdego dnia spotykać mnóstwo osób, co - szczególnie w dobie zagrożenia epidemicznego - zwiększa ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa. Może więc lepszy pomysłem będzie skierowanie paczki do paczkomatu i odebranie jej w dogodnym momencie, gdy ulice opustoszeją? Pamiętaj tylko, by po powrocie do domu umyć dokładnie ręce.