Bezpieczeństwo na drodze - te przepisy i zasady trzeba znać

Przepisy drogowe często się zmieniają, a kierowców gubi rutyna. Dla bezpieczeństwa na drodze kluczowe znaczenie ma jednak to, by pewnych sytuacji unikać. O czym należy więc pamiętać?

Kierowcy na drodze nie zawsze zachowują się tak jak trzeba. Nie zawsze wynika to z brawury, albo złej woli. Przepisy często się zmieniają, a im więcej lat upływa od "wyrobienia" prawa jazdy tym trudniej o pewnych sprawach pamiętać. Tymczasem bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od tego czy pamiętamy o przepisach, o których zapomnieć łatwo.

Nie oślepiaj w śniegu i mgle

Podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych, szczególnie mgły i opadów śniegu, kierowcy "ratują się" włączają światła przeciwmgielne. Tymczasem, według przepisów,  można włączać je tylko gdy widoczność spadnie do 50 metrów. Jest tak nie bez powodu - światła przeciwmgielne mają podwyższoną intensywność. Kiedy używamy ich bez potrzeby najzwyczajniej oślepiamy innych. A to może skończyć się zarówno mandatem jak i kolizją.

Trzeba też pamiętać o tym, że kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. Wyprzedzanie w takich warunkach, podobnie jak szybka jazda, są wykluczone.

Zawracanie? Spójrz na sygnalizator

Część kierowców nie wie, czy można zawracać na skrzyżowaniu ze sygnalizatorem, jeśli stoimy na pasie do skrętu w lewo.

Na skrzyżowaniu bezkolizyjnym nie jest to dozwolone. Znak z zieloną strzałką w lewo upoważnia nas wyłącznie do skrętu. By móc zawrócić sygnalizator musi nadawać sygnał oznaczony w przepisach jako S-3f (skręt w lewo i zawracanie) i S-3g (tylko zawracanie).

Kiedy sygnalizator nie wyświetla żadnej strzałki mówimy o skrzyżowaniu kolizyjnym. Zawrócić możemy, ale tylko wtedy, jeśli przed skrzyżowaniem nie stał znak zakazujący tego manewru. Musimy też pamiętać o ustępowaniu pierwszeństwa.

Zmieniasz pas? To ty musisz uważać

Polscy kierowcy nie zawsze są uprzejmi dlatego włączenie się do ruchu lub zmiana pasa czasami kosztują nieco nerwów. Warto pamiętać, żeby ten manewr wykonywać ze szczególną ostrożnością.

Po pierwsze zamiar zmiany pasa ruchu należy sygnalizować z wyprzedzeniem. W przepisach jest jednak wyraźny zapis, by "zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru". Inaczej kierowcy będą sądzić, że manewr chcemy powtórzyć.

Przepisy wyraźnie mówią też, że kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać. Nieważne zatem jak bardzo się spieszysz, ani ile samochodów widzisz za sobą we wstecznym lusterku na lewym pasie drogi ekspresowej czy autostrady. Zanim zaczniesz wyprzedzać powinieneś wszystkim ustąpić.

Zmieniając pas i włączając się o ruchu pamiętać należy o jeszcze jednym - martwym polu.

Część samochodów ma czujniki, które wykrywają pojazd niewidoczny w lusterku. Właściciele mniej nowoczesnych pojazdów z martwym polem muszą radzić sobie sami.

Kluczowe jest ustawienie lusterek. Bok pojazdu nie może być w nich widoczny. Najwygodniej sterować lusterkiem tak długo, aż fragment naszego pojazdu w końcu zobaczymy i wtedy dokonać minimalnej korekty "cofając" pozycję lusterka o kilka milimetrów. Ja w swoim samochodzie widzę po prostu koniuszek klamki.

Ustawienie testujemy siedząc w naturalnej pozycji za kierownicą - wyprostowani, bez pochylania i przekrzywiania głowy.

Właściwy pas na rondzie

Przepisy dotyczące zmiany pasa ruchu znajdują szczególnie zastosowanie w przypadku przejazdu przez ronda. Część kierowców nie rozumie bowiem, że jazda np. na wprost z wewnętrznego pasa jest możliwa wyłącznie, jeśli ustąpimy pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się z prawej strony. Dlaczego? W tej sytuacji zmieniamy pas ruchu. Jeśli zatem pomylimy się wjeżdżając na rondo i zajmiemy nieodpowiedni pas lepiej zrobić kółko, niż spowodować kolizję.

Tajemnice zielonej strzałki

Zielona oznacza "jechać" prawda? Nie w przypadku zielonej strzałki pojawiającej się przy części sygnalizatorów. Oznacza ona, że możemy włączyć się ruchu po upewnieniu się, że nie stwarzamy naszym manewrem niebezpieczeństwa.

Przepisy nakazują wprost, by przy sygnalizatorze z zieloną strzałką się zatrzymać tak jak przed znakiem STOP. I to bez względu na to, czy poprzedzający nas pojazd swobodnie przejechał, nawet jeśli skrzyżowanie jest całkowicie puste zatrzymać się trzeba. Zignorowanie tego przepisu może oznaczać mandat.

Uważaj na znak pod nazwą miejscowości

Warto zwrócić uwagę jest zielona tablica z nazwą miasta i znakiem ograniczenia prędkości pod spodem. Jej pojawienie się oznacza, że prędkość musimy zmniejszyć na terenie całej miejscowości.

Nawet pojawienie się znaku "teren zabudowany" nie zwiększa limitu prędkości do 50 km/h. Z kolei przy wyjeździe z miasta znak oznaczający koniec terenu zabudowanego nie pozwala nam przyspieszyć do 90 km/h. Dlaczego? Musimy dojechać aż do zielonej tablicy z przekreśloną nazwą miejscowości.

Nie blokuj skrzyżowania ani ronda

Korki bywają irytujące. Musimy jednak pamiętać o tym, byśmy sami nie przyczyniali się do ich powstawania. Zgodnie z przepisami kierującemu pojazdem zabrania się wjeżdżania na skrzyżowanie, jeżeli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy. W praktyce musimy pamiętać o zostawianiu miejsca dla tych, którzy jadą w innym kierunku. Jeśli skutecznie zablokujemy rondo lub skrzyżowanie sparaliżujemy ruch w innych częściach miasta.

Rowerzyści mają swoje prawa

W miastach przybywa też pasów i śluz dla rowerów. Najczęściej są malowane na czerwono. Pamiętajmy, że rowerzysta poruszający się taką trasą ma pierwszeństwo. Nie musi też zsiadać z roweru przed przejściem dla pieszych. Należy pamiętać o tym, że

Szczególna ostrożność. Czy na pewno wiesz kiedy musisz ją zachować?

Kierowcy wiedzą, że są sytuacje, w których należy zachowywać szczególną ostrożność. Czasami się jednak mylą. Tymczasem lista sytuacji, w których nasza uwaga powinna być szczególnie wytężona jest długa. Znajdują się na niej następujące sytuacje:

- Włączanie się do ruchu

- Zmiana kierunku jazdy lub zajmowanego pasa ruchu

- Cofanie pojazdu, wyprzedzaniu, zbliżaniu się do skrzyżowania

- Zbliżanie się kierującego do przejścia dla pieszych

- Przejeżdżanie obok oznakowanego przystanku tramwajowego nie znajdującego się przy chodniku

- Zbliżanie się do przejazdu dla rowerzystów

- Zbliżanie się kierującego i przejeżdżaniu przez przejazd kolejowy

- Przejeżdżanie przez tory tramwajowe

- Jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

- Przejeżdżanie obok pojazdu do nauki jazdy lub egzaminowania oznaczonego literą "L" i jeździe za nim

- Przejeżdżanie obok autobusu szkolnego

- Omijanie pojazdu przeznaczonego do przewozu dzieci do szkół i przedszkoli, w czasie wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży

- Omijanie oznakowanego pojazdu przeznaczonego konstrukcyjnie do przewozu osób niepełnosprawnych, w czasie wsiadania lub wysiadania osoby niepełnosprawnej.

Pamiętajmy o jeszcze jednej kwestii. Osoba starsza niepełnosprawna ma prawo przekraczać jezdnię w dowolnym miejscu. Nawet jeśli nie ma przejścia dla pieszych musimy ustąpić, w razie potrzeby, kiedy przejście trwa wyjątkowo długo, możemy ostrzec innych światłami awaryjnymi.

Pułapki przy skręcaniu

Skręcanie również jest manewrem, który musimy wykonywać ostrożnie. Po skręcie musimy bowiem ustąpić pierwszeństwa pieszym. Nawet jeśli na skrzyżowaniu nie ma przejścia. Zwykły sygnalizator z tego obowiązku nas nie zwalnia. Jedynie skrzyżowanie bezkolizyjne pozwala na swobodną jazdę.Przepisów i zasad, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy jest dużo. O części naprawdę łatwo zapomnieć. Dlatego kodeks drogowy warto czasami czytać przed snem. O bezpieczeństwo swoje i bliskich warto przecież dbać.

Copyright © Agora SA