Zakupy online

Zakupy online (Fot. Unsplash)

Zakupy w internecie - krok po kroku. ABC kupującego online

Według raportu Gemius "E-commerce w Polsce 2018" aż 56 proc. polskich internautów decyduje się na zakupy online. Co zachęca nas do takiej formy kupowania? Na co uważać i o czym pamiętać, kiedy dodajemy produkt do koszyka?

To samo badanie wykazało, że ponad 26 proc. badanych uważa e-zakupy za w pełni bezpieczne, a prawie połowa - za łatwe oraz nieskomplikowane. Rzeczywiście, wystarczy kilka kliknięć oraz wpisanie danych, i to obojętnie o jakiej porze dnia lub nocy, żeby parę dni później cieszyć się zamówionym produktem.

Oszczędzamy czas, ale i pieniądze, bo ceny w sklepach internetowych bardzo często są zaniżane w porównaniu do produktów dostępnych offline. Sprzedawcy dobrze wiedzą jednak, jak zyskowny rynek stanowi e-commerce, toteż na każdym kroku stosują rozmaite marketingowe sztuczki, żeby przyciągnąć klientów do siebie. Na szczęście podczas zakupów w internecie mamy więcej czasu, żeby rozważyć wszystkie za i przeciw i ponownie przemyśleć zakup.

Jak zatem konsument może się odnaleźć w gąszczu ofert zakupowych w sieci?

Koszt przesyłki

Nieocenionym komfortem w internecie jest możliwość porównywania cen towarów w różnych sklepach. Wystarczy skorzystać z porównywarki, za pomocą której jednym kliknięciem przeniesiemy się na stronę z najkorzystniejszą ofertą. Porównywarki pokazują jednak towary posortowane według cen uwzględniających najkorzystniejszy koszt wysyłki. Sklepy oferują zazwyczaj kilka możliwości dostarczenia - kurier, Paczkomaty, odbiór w kiosku RUCH-u. Niektóre z nich gwarantują darmową przesyłkę, ale od określonej kwoty zakupów.

Zanim zasugerujesz się propozycją z porównywarki i dodasz do koszyka pozornie najtańszy produkt, sprawdź, ile będzie on kosztował z wybraną przez Ciebie opcją odbioru. Szybko może się okazać, że najtańszy wybór wcale taki nie jest, a więcej zaoszczędzisz, jeśli zdecydujesz się na ofertę z innego sklepu.

Rabaty

Nie brakuje stron gromadzących kody rabatowe, które można wykorzystać, wpisując je w odpowiednim polu na stronie - już po dodaniu zakupu do koszyka. Jeśli zależy Ci na oszczędnościach, opłaca się zapisać do newsletterów swoich ulubionych sklepów internetowych. Czasem za samo dopisanie się do newslettera przyznawana jest zniżka. Sklepy regularnie informują o promocjach na wybrane produkty, dlatego warto śledzić wysyłane przez nie maile, żeby korzystać z obniżek cenowych.

Sprawdzony sprzedawca

Zanim zdecydujesz się na transakcję w danym sklepie, sprawdź, czy posiada on znaki jakości i certyfikaty potwierdzające jego wiarygodność, takie jak znak jakości Rzetelna Firma. Przyjrzyj się, czy sklep podaje dokładne dane kontaktowe, regulamin i zasady zwrotu towarów. Przeczytaj opinie innych użytkowników - np. na Facebooku danego przedsiębiorcy. Nie ufaj jednak bezgranicznie wszystkim pozytywnym opiniom, ponieważ wiele sklepów decyduje się na promocję za pomocą marketingu szeptanego i wykupuje pozytywne głosy chwalące usługi i produkty w sieci. Zawsze korzystaj ze stron posiadających certyfikat SSL, zapewniający bezpieczne połączenie internetowe i poufność wpisywanych przez Ciebie danych. Stronę z takim certyfikatem poznasz po zielonej kłódce wyświetlającej się na pasku z "https". Jako kupujący powinieneś zwracać uwagę, czy Twoje informacje lądują na odpowiednio zabezpieczonej stronie.

Płatności

Powyższa rada dotycząca certyfikatu SSL szyfrującego poufne dane jest istotna także podczas płatności online. W zależności od sklepu i stopnia zaawansowania platformy sprzedażowej możemy być skazani tylko na jeden rodzaj płatności albo wybierać spośród kilku. Jedno nie ulega wątpliwości - przedsiębiorcy wychodzą pod tym względem naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.

Jednym ze sposobów realizowania zakupów w internecie jest płatność kartą.

Ten rodzaj płatności wymaga wprowadzenia numeru Twojej karty, daty ważności oraz kodu CVV2 mieszczącego się po prawej stronie paska, na drugiej stronie karty (tam gdzie znajduje się Twój podpis). Dla zabezpieczenia transakcji Twój bank może poprosić nas o dodatkowe zatwierdzenie płatności, na przykład za pomocą hasła wysłanego SMS-em lub push notyfikacji w aplikacji mobilnej banku. W przypadku kart Visa taki mechanizm nazywa się Verified by Visa.

Korzyści w płatności kartą w internecie są niebagatelne - wiążą się z oszczędnością czasu i Twoim bezpieczeństwem jako konsumenta.

- Autoryzacja płatności dokonanej za pomocą karty jest natychmiastowa, więc nie musisz czekać, aż przelew zostanie zaksięgowany w ciągu 24 godzin - sprzedawca od razu wie, że opłaciłeś zamówienie.

- Możesz zapisać kartę domyślnie jako instrument płatniczy na swoim koncie w serwisie albo na stronie, gdzie często dokonujesz płatności - dzięki temu przy kolejnych zakupach ponowne wprowadzanie danych nie będzie konieczne.

- Kartą bez problemu zapłacisz także w zagranicznych sklepach internetowych.

- Masz okazję, jako konsument, skorzystać z procedury chargeback w przypadku, gdyby Twoje zamówienie okazało się niezgodne z opisem albo gdyby nastąpiły problemy z dostarczeniem towaru, a całej sytuacji nie uda się wyjaśnić ze sprzedawcą - więcej o chargeback przeczytasz w kolejnym akapicie.

- Bez problemu ustawisz limit transakcyjny dzienny albo miesięczny, żeby mieć większą kontrolę nad swoimi wydatkami oraz uchronić się na wypadek kradzieży karty.

Możesz korzystać z rozmaitych ofert promocyjnych przeznaczonych dla osób płacących kartami.

Zwroty

Chociaż rzeczy nabytych w sklepie internetowym nie dotkniemy ani nie obejrzymy wysyłanego nam egzemplarza przed kupnem, powinniśmy pamiętać, że każdemu konsumentowi przysługuje prawo do namysłu. Masz 14 dni na odstąpienie od umowy oraz zrezygnowanie z zakupu, jeśli produkt nie jest zgodny z Twoimi oczekiwaniami. Należy poinformować o tym sklep w oświadczeniu - najczęściej jest to po prostu formularz, który sklep wysyła w mailu, dołącza do zakupu lub zamieszcza na swojej stronie. Jeśli decydujesz się na zakup przez internet towaru, który wcześniej możesz obejrzeć/przymierzyć/powąchać w sklepie stacjonarnym, na pewno warto to zrobić. Co istotne - nie musisz podawać powodu, z jakiego podejmujesz decyzję o odstąpieniu od umowy.

Ta zasada nie obowiązuje m.in w przypadku, gdy nabyłeś przedmiot od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, gdy był on zrobiony na zamówienie albo gdy wylicytowałeś coś na aukcji. Najlepiej zapoznawać się z regulaminami sklepów, w których dokonujesz e-zakupów, żeby od początku mieć jasność dotyczącą zasad zakupu i zwrotów.

Chargeback - dodatkowe zabezpieczenie klienta

Konsument kupujący w internecie może również skorzystać z udogodnienia, jakim jest chargeback. To tak zwane obciążenie zwrotne, czyli zwrot środków, który może zainicjować wydawca karty na prośbę jej właściciela. Gdy klient:

- dojdzie do wniosku, że zakupiony przez niego towar albo usługa są niezgodne z opisem lub umową,

- nie otrzyma towaru bądź usługa nie zostanie zrealizowana lub zostaną mu dostarczone towary inne niż zamówione,

- odnotuje na koncie nieznaną transakcję - na przykład jego karta została obciążona dwukrotnie bądź na inną kwotę niż koszt zamawianego towaru / usługi,

- a nie uda mu się wyjaśnić sytuacji ze sprzedawcą, ma prawo zażądać zwrotu środków za pośrednictwem dodatkowej reklamacji - procedury chargeback.

Bank, jako wydawca karty, powinien ocenić, czy powinno dojść do zwrotu - sprzedawca bądź usługodawca może przecież próbować udowodnić bezpodstawność żądania klienta. Dopiero po rozpatrzeniu indywidualnego przypadku może dojść do procedury zwrotu.