Jak wspierać bliskich?

Jak wspierać bliskich? (Fot. Shutterstock)

Jak wspierać swoich starszych bliskich na co dzień? Oto 8 porad

Opieka nad bliską starszą osobą obejmuje dwa obszary: troskę o jej potrzeby fizjologiczne i dobre samopoczucie. Nie ogranicza się więc tylko do organizacji harmonogramu dnia, podawania leków, pomocy przy wykonywaniu codziennych czynności.

Jedną z kluczowych kwestii jest rozmowa z bliskim seniorem, poznawanie oczekiwań drugiej osoby i okazywanie jej jak najwięcej uwagi.

Starsi ludzie bardzo często tracą w jakimś stopniu samodzielność ze względu na utratę sił, choroby, zaburzenia motoryki, problemy z pamięcią. W mniejszym lub większym stopniu wymagają opieki - niekiedy całodobowej, niekiedy tylko regularnych odwiedzin. Jak można im pomóc na co dzień, żeby jak najbardziej podnieść komfort ich życia?

1. Motywuj do aktywności fizycznej

Ważne, aby nie wyręczać osoby starszej we wszystkich czynnościach, jeśli jest w stanie wykonywać je samodzielnie. Jeżeli może sama się myć, należy zadbać o to, żeby jej otoczenie było jak najbardziej dopasowane do potrzeb. W łazience powinny znaleźć się maty antypoślizgowe, a przy prysznicu lub wannie - rączka. Mowa jednak także o bezpiecznej aktywności (oczywiście w ramach fizycznych możliwości seniora!), takiej jak spacery, rozciąganie, sprzątanie, a nawet. taniec. Jeśli osoba jest unieruchomiona, np. jeździ na wózku, na pewno dużą ulgę przyniosą jej spacery z opiekunem na świeżym powietrzu. Chociaż ciało seniora jest bardziej narażone na kłopotliwe kontuzje, ruch stanowi jeden z najbardziej pobudzających do życia czynników i w efekcie przyczynia się do poprawy formy psychofizycznej. Dobrze zapewnić seniorowi dostęp do telefonu komórkowego, żeby w razie potrzeby mógł wezwać pomoc.

2. Zachęcaj do aktywności społecznej i utrzymywania kontaktów towarzyskich

Schorzenia, osłabienie i wynikające z nich wycofanie mogą źle wpływać na psychikę. Może dobrym pomysłem byłaby organizacja spotkania przy herbacie albo zaproszenie znajomych Twojej bliskiej starszej osoby do domu? Również odbywające się w plenerach wykłady, koncerty i spotkania, na które zabierasz kogoś w podeszłym wieku, mają dobry wpływ na kondycję - zarówno Twoją, jak i seniora. Jeżeli starszej osobie towarzyszą obawy, że miejscach publicznych może mieć problem z nietrzymaniem moczu, warto zasugerować stosowanie produktów pochłaniających wilgoć, takich jak majtki chłonne czy wkładki. Trzeba nieustannie przypominać o tym, jak istotne jest przebywanie w towarzystwie innych ludzi.

3. Dbaj o urozmaicenie diety

Mało różnorodny sposób odżywiania może prowadzić do jeszcze większego osłabienia, a wręcz niedożywienia. Problemy z motoryką i niechęć do wychodzenia na zakupy mogą jednak skutecznie odwodzić starsze osoby od prób urozmaicenia swoich posiłków. Tymczasem właściwie zbilansowana dieta stanowi jeden z najistotniejszych czynników dobrego, wartościowego życia. Zaproponuj seniorowi wspólne gotowanie, robienie zakupów - spędzicie wtedy czas razem. Wprowadzaj do jego posiłków nowe smaki i składniki, wykorzystuj kuchnię do tego, żeby "ożywić" koloryt codzienności. Oczywiście wszystko z uwzględnieniem zaleceń lekarza oraz indywidualnych możliwości - seniorzy często mają problem z trawieniem i przegryzaniem.

4. Pilnuj obecności produktów, które pomogą zachować higienę i komfort na co dzień

Jednym z podstawowych udogodnień, jakie możesz zapewnić seniorowi, jest zapewnienie mu stałego dostępu do produktów ułatwiających zachowanie higieny. Osoba starsza powinna mieć do dyspozycji pieluchomajtki, chusteczki, wkładki urologiczne, podkłady higieniczne na łóżko, maty, ręczniki, gąbki - najlepiej gdzieś pod ręką, w miejscach w domu, w których najczęściej się przebywa.

5. Okazuj, że troszczysz się o zdrowie seniora

Ważne, żebyś pokazywał, że jesteś świadomy tego, z jakimi dolegliwościami musi zmagać się osoba pozostająca pod Twoją opieką. Wysłuchuj uważnie jej uwag dotyczących dolegliwości, bądź towarzyszem podczas wizyt u lekarza. Możesz zaproponować wspólne prowadzenie dziennika, w którym będziecie notować leki do codziennego przyjmowania, godziny np. mierzenia ciśnienia, wizyt lekarskich. Przypominaj o braniu leków, jeśli ktoś ma problemy z pamięcią i regularnością. Rozmawiaj o problemach ze zdrowiem i rób to z uwagą. Czasami osoby chore wstydzą się mówić o swoich kłopotach i pogarszającej się formie. Potrzeba wtedy naprawdę dużo wytrwałości i delikatności, aby wydobyć z nich informacje o stanie zdrowia.

6. Zadbaj o przestrzeń dla seniora

Jeśli osoba znajdująca się pod Twoją opieką mieszka z Tobą, ważne, aby miała swój pokój, stałe miejsce, w którym będą znajdować się tylko jej rzeczy. Przestrzeń, którą uszanujesz i która będzie oazą odpoczynku i spokoju dla jego lokatora. Pokazujesz w ten sposób, że szanujesz drugiego człowieka niezależnie od tego, w jakim stopniu jest od Ciebie zależny. Dajesz mu prawo do intymności, odpoczynku i spokoju, których potrzebuje każda osoba niezależnie od wieku.

7. Pomagaj zaplanować dzień

Zachowanie rutyny jest niezwykle istotne dla zdrowia psychicznego. Dlatego tak ważna okazuje się pomoc przy organizacji dnia - zaplanowanie zadań, pilnowanie godzin snu, spaceru, brania leków. To pomaga zadbać o zachowanie codziennych rytuałów oraz stwarza poczucie bezpieczeństwa. Regularność w wykonywaniu codziennych czynności jest też sprzyjająca dla opiekuna - pozwala wypracować najdogodniejszy system zadań.

8. Rozmawiaj, wysłuchuj, pokazuj, że liczysz się ze zdaniem

Najgorsze, co można zrobić, to traktować starszą osobę pobłażliwie, z góry, nie liczyć się z jej racjami. Trzeba trzymać nerwy na wodzy i unikać częstego karcenia i strofowania, nawet jeśli ktoś z powodu problemów z pamięcią zachowuje się opieszale, gubi rytm dnia czy stwarza niebezpieczeństwo dla samego siebie. Cierpliwością, delikatnością i konsekwencją jesteś w stanie przebić się przez mur wstydu i niechęci do mówienia o sobie i swoich problemach.

W codziennym przebywaniu z osobą starszą i udzielaniu jej pomocy najważniejsze jest dobre poznanie potrzeb swojego podopiecznego, baczne obserwowanie wszystkich zmian zachodzących w jego zachowaniu oraz pobudzanie go do aktywności wpływających na poprawę pamięci, koncentracji i formy psychofizycznej. To najlepszy rodzaj wsparcia, jakiego możemy udzielić bliskiemu seniorowi.